Ostatnio kilka osób pytało mnie w jaki sposób tworzy się dedykowany server w Quake 3. Postanowiłem napisać mały artykuł na ten temat.
Nieodłączną sprawą przy stawianiu serva jest adres ip. Dzęki niemu osoby chcące zagrać na servie będą mogły się bez problemu połączyć. Adres ten można zobaczyć po wpisaniu polecenia "winipcfg" w "uruchom"
Na początek oczywiście instalujemy Quake 3 (pełna instalacja)
Ściągamy najnowszy patch do Quake 3 - Point Release 1.29f Beta - i instalujemy go do katalogu w którym umieściliśmy grę
Jeżeli chcesz aby na serverze był jakiś mod (np. OSP lub CPMA) musisz go najpierw ściągnąć, a potem rozpakować do katalogu gdzie zainstalowałeś Quake'a
Jeżeli chcesz aby na serverze były jakieś niestadardowe mapy (np. z CPM map pak) przekopiuj je do katalogu quake3/baseq3/
Teraz sprawa ustawień servera. Najlepiej skorzystać z gotowego configa. Przykładowny plik .cfg którego ja używam - [klik]. Oto opis niektórych komend:
set sv_hostname "" //nazwa servera
set server_motd1 - motd9 "" //"wiadomości dnia" widoczne przy wczytywaniu servera
set timelimit "" //limit czasu
set fraglimit "" //limit fragów
set bot_enable "" //możliwość grania z botami - 1-tak, 0-nie
set sv_maxclients "" //maksymalna ilość graczy, która w tym samym momencie może przebywać na serverze
set server_fastrail "" //szybkie przeładowanie raila - 1-1000ms, 0-1500ms
set g_weaponrespawn "" //czas respawnu broni
set rconPassword "" //umożliwia zdalne sterowanie ustawieniami servera
set ref_password "" //sędziowanie
set g_gametype "" //rodzaj gry (1v1, tdm, dm...)
set team_maxplayers "" //maksymalna ilość osób w jednej drużynie w grze teamowej
set team_weaponrespawn "" //czas respawnu broni w grze drużynowej
set g_allowVote "" //możliwość głosowania - 1-tak, 0-nie
map //mapa która uruchmi się przy starcie servera
Jest to oczywiście tylko garstka komend. Polecam ściągnięcie pliku .cfg (powyżej) i dokładne przeanalizowanie wszystkich poleceń
Jeżeli mamy już config, zapisujemy go do katalogu quake3/baseq3/
Już prawie koniec. Tworzymy skrót na pulpicie i we właściwościach tego skrótu w "Obiekt docelowy" wpisujemy: "x:quake3quake3.exe (lokalizcja pliku quake3.exe) +set dedicated 2 (1-internet, 2-lan) +set fs_game cpma (katalog modu) +exec 1vs1.cfg (nazwa konfiga)
No i to już wszystko. Uruchamiamy skrót, czekamy na pojawinie się niebieskiej konsoli i pierwsi gracze mogą się podłączać. Gratulacje, udało Ci się postawić server Quake 3!!!
Jeżeli miałbyś jeszcze jakieś pytania to proszę o kontakt na maila lub wpisanie się do komentarzy.