f·p·p · q·u·a·k·e · 3
http://quake3.fpp.pl


Quake III Arena

Jak zacząć?

Skoro tutaj zaglądasz to oznacza, że nie masz pojęcia co to Quake3Arena lub po prostu jeszcze w to nie miałeś okazji zagrać.

Quake III Arena Dobrze trafiłeś, bo tutaj właśnie poznasz podstawy tej wspaniałej gry i zmusimy cię do instalacji oraz zmarnowania milionów impulsów na rzecz Q3A.

Zamiast pieprzenia tych bzdur powinniśmy przejść do konkretów: Q3A to gra strategiczna z elementami RPG połączonych z światem ludzi żyjących na innej planecie i gołymi babami.

Tak mniej więcej opisują to politycy i sprzedawczynie damskiej bielizny. Prawda jest taka, że nie ma tu po co zaglądać. Nie ma tu miejsca na opisywanie instalacji quaka, ani na umieszczanie instukcji budowy krążka CD-ROM z nagraną wersja Q3. Możesz zacząć od rozpakowania pudełka z grą lub od odwiedzenia WC zanim zasiądziesz przed kompem na wiele godzin.

Pamiętaj o zamknięciu drzwi, bo starzy mogą się dobijać i zadawać pytania w stylu: Odrobiłeś już lekcje? albo: Zejdziesz w końcu na obiad i zjesz z nami? Jak widać skutki uboczne mogą być troszke przyjemne, a nawet korzystne dla osób trenujących podzielność uwagi.

Nie zapomnij także o numerach telefonów do: kumpli mających już doczynienia z Q3A, wszystkich gralni komputerowych w mieście, najbliższego sklepu komputerowego (w razie awarii i jednoczesnej naprawy w krótkim czasie), numer do szpitala i jakiegoś psychologa (w przypadku gdy starych trzeba będzie tam odwieść), elektrownii (gdy wyłączą prąd), szkoły (gdy będzie trzeba zgłosić podłożenie bomby), weterynarza (gdy zapomnimy nakarmić psa), dziewczyny (gdy znowu zapomnimy o spotkaniu).

Jeżeli już to wszystko będziesz miał za sobą przystępujesz do...wyczyszczenia myszki i klawiatury, a następnie...URUCHAMIASZ GRĘ! Pomijasz jakieś małoznaczące logo, kilka poprawek w ustawieniach i...ŁADUJESZ MAPĘ.

Zakładam, że zaczynasz z botami (na nightmare) i kopią ci dupę, bo myślałeś, że jesteś zajebisty. No dobra, skoro już się zniechęciłeś do głupiego, niby inteligentnego zawodnika, czas zadzwonić do kumpli (korzystamy z wcześniej przygotowanych adresów).
Sleep is for the week!!! Organizujecie LAN-party i wyrzynacie się, aż do nieskończoności. Wtedy powinieneś poczuć po raz pierwszy smak nałogu (lub zapach albo widok - jak kto woli).

Kolej na założenie lub przystąpienie do jakiego klanu (polecam cK - zagraniczny klan, w którym można spotkać Fatality'iego - daj znać jak się dostaniesz, a my...wiadomo...życzymy powodzenia).

Teraz pora na uczestnictwo w jakimś turnieju Q3A lub jeszcze troszke wcześniej na jakiś zakład (pamiętajcie, że hazard jest zabroniony...co oznacza oczywiście, że my nic z tym nie mamy wspólnego). Dalej już powinieneś się zaklimatyzować (zalecana dobra wentylacja w waszych pokojach, bo babcia może przypadkiem odkręcić gaz, chyba, że podzielność uwagi wam się już wyrobiła).

Chyba taki tutorial dla was będzie dobrym początkiem, a jakby co, to szukacie nas pod adresem http://quake3.fpp.pl.

Jeżeli chcesz poznać prawdziwe kłamstwa na temat Quake3Arena to napisz (warunek: Q3A - a co to za skrót?). A może chce po prostu o coś zapytać? Wiadomo - napisz.

No, ale żebyś chociażby częściowo wiedział o co chodzi w Q3A, poniżej króciutki poradnik autorstwa [FPP]Fryx'a.   

Na początku mała sprawa organizacyjna - tekst ten jest przeznaczony dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę w kwakowym świecie. Stąd też wyjaśniam również zagadnienia, które 90% z Was wydadzą się trywialne. Ale panowie (a może i panie): czy zaczynaliście inaczej?

No ale przejdźmy do konkretów. Całą zabawę zacznij od skonfigurowania sobie gry. Koniecznie musisz mieć mysz i klawiaturę ;) Mysz skonfiguruj sobie tak: PPM (RMB) jako strzał, LPM (LMB) jako skok, a jeśli masz mysz 3-klawiszową wykorzystaj to- np. do zmiany broni czy chodzenia do przodu. Teraz coś dla prawej ręki spoczywającej na klawiaturze. Strzałka w prawo- strafe right, strzałka w lewo- strafe left, strzałka w górę- bieg do przodu, strzałka w dół- bieg do tyłu, prawy Control- kucanie, Shift- użycie przedmiotu, Enter-zoom (dla railarzy). Teraz czas na przełączanie broni. Szukanie ich na "cyferkach" w ferworze walki prawie na pewno przyczyni się do Twojej śmierci. Przypisz więc klawiszowi Del rakietnicę, End- Plasma Gun, Page Down- Lighting Gun, Insert- BFG, Home- Railgun, Page Up- Shotgun. Możesz oczywiście dowolnie skonfigurować sobie klawiaturę, ale pamiętaj że wszystkie czynności musisz wykonywać nie odrywając wzroku od monitora- taka krótka chwila wystarczy by zrobić Ci kuku.

Podstawą gry jest ciągłe poruszanie się, znajomość mapy oraz celowanie. Najpierw zajmę się tym pierwszym. Zasada jest prosta: stojący gracz to martwy gracz. Stojąc niesamowicie ułatwiasz zadanie przeciwnikowi, który bezkarnie powoduje u ciebie tzw. "obrażenia cielesne". Samo bieganie do przodu czy tyłu również nie jest zbyt dobrym pomysłem (chociaż znacznie lepszym niż stanie). Najlepsze rezultaty przynosi technika zwana strafingiem. Polega to na robieniu zakosów w prawo lub lewo, najlepiej przy jednoczesnym biegu do przodu lub tyłu. Bardzo polecam również (zwłaszcza w czasie walki) co chwilę podskakiwać. Pamiętaj jednak aby w Twoich ruchach nie było reguły- inaczej wróg przewidzi Twoje następne położenie i (...) kombinacja w/w technik przynosi świetne rezultaty, bardzo utrudniając przeciwnikowi trafienie w Ciebie.

Kolejną bardzo ważną rzeczą są tzw. "rocket jumps", czyli skoki na rakiecie. Pozwalają one wskoczyć na innym sposobem niedostępne miejsca. Zasada jest również prosta. Wycelowujesz broń (praktycznie tylko Rocket Launcher lub BFG) maksymalnie w dół, potem skaczesz, i gdy jesteś w powietrzu odpalasz broń. Odrzuci cię trochę do tyłu, ale przede wszystkim do góry. Niestety, nic za darmo. Taki skok zmniejszy trochę ilość twoich punktów zdrowia, tak więc upewnij się czy możesz go wykonać. Pamiętaj, że rocket jumps pozwalają w bardzo łatwy sposób przemieszczać się po mapie. Weźmy za przykład moją ulubioną mapę DM13. Można tam wykonać RJ na "placyku" wskakując bezpośrednio do quada lub rakietnicy (oszczędza Ci to masę czasu potrzebnego na dostanie się tam tradycyjnymi metodami), można też np. wskoczyć po Red Armour w samego dołu oraz wykonać wiele innych ciekawych sztuczek. Skoki rakietowe można wykonywać również na "jump pads" (o których za chwilę), co spowoduje jeszcze większy wyskok.

Bardzo ważną umiejętnością związaną z poruszaniem sie jest również tzw. circle strafing. Polega on na ciągłym okrążaniu przeciwnika przy jednoczesnym strzelaniu do niego. Aby coś takiego przećwiczyć, znajdź na mapie jakąś skrzynię lub kolumnę na środku pomieszczenia, i nie zdejmując z niej celownika trzymaj prawą lub lewą strzałkę (strafe right/left). Najlepiej, abyś ciągle zmniejszał odległość dzielącą cię od skrzyni/kolumny, aż będziesz ją niemal dotykał. Gdy dojdziesz do wprawy, wypróbuj to na żywym (do czasu...;)) przeciwniku. Bez wyraźnej przyczyny zmniejszaj lub zwiększaj odległość od wroga, zmieniaj kierunek okrążania. Po kilku sekundach frag powinien być Twój.

Jump Pads są to miejsca w podłożu dzięki którym możesz wykonywać wysokie pionowe skoki. Acceleration Pads są to umieszczone na ukos platformy umieszczone w podłodze i znacznie zwiększają szybkość gracza w danym kierunku. Obie te rzeczy (AP i JP) są świetnie widoczne, więc sam doskonale poradzisz sobie z ich znalezieniem. 

Drugą najważniejszą po poruszaniu się umiejętnością jest doskonała znajomość mapy. Po prostu musisz nauczyć się map Q3DM13, Q3T2, CPM1, CPM3, CPM5 a gdy zamierzasz grać w teamplay'a (gra w drużynach) to Q3DM7 i Q3DM14. MUSISZ znacz rozmieszczenie wszystkich apteczek, broni, power upów, amunicji. MUSISZ orientować się w terenie, tzn. znać rozmieszczenie wszystkich pomieszczeń i znać najkrótszą drogę je łączącą. MUSISZ opracować własne triki, dzięki którym zyskasz przewagę na danym levelu. Jakie triki? Chodzi mi o wykorzystywanie pewnych elementów mapy, za którymi mógłbyś się np. schować lub zaczaić (np. gęsta mgła, za teleportem itp). Jako przykład (może trochę inny) podam np. na mapie DM13 w jednym miejscu podłoga "przepuszcza" rakiety. Znając takie "bajery" masz sporą przewagę nad nie znającym ich przeciwnikiem. Warto też eksperymentować z Rocket Jumpami (gdzie na danej mapie opłaca się je wykonać). 

Trzecią rzeczą jest celowanie. Zasadniczo chodzi o walenie we wroga wszystkim co mamy. Poniżej przedstawiam krótki opis broni występujących w grze oraz sposoby ich użycia.

  • Gauntlet- rękawica z wirującym ostrzem. Na VQ3 zupełnie nieprzydatna - w CPM (Challenge Pro Mode - modyfikacja gry zmieniająca grę na bardziej dynamiczną - gorąco polecam) czasami lepsza od machinegun'a. Jeśli jesteś w bliskim kontakcie z przeciwnikiem i masz tylko machineguna i gauntlet'a, przełącz na tego drugiego. Pamiętaj jednak że musisz przeciwnika zaskoczyć - inaczej nie masz szans.
  • Machinegun- Standardowa broń w grze. Również słaba, ale da się nią zdobyć kilka fragów. "Dobra" na każdy dystans.
  • Shotgun- Strzelba. Duży rozrzut śrutów uniemożliwia korzystanie z niego na dalekie dystanse. W bezpośrednim kontakcie z wrogiem bardzo przydatny. Polecam.
  • Grenade Launcher- Wyrzutnik granatów. Niezastąpiona przy oczyszczaniu ciasnych pomieszczeń i korytarzy, korzystaj non-stop!!! Wrzucaj granaty wszędzie gdzie się da - do każdego korytarza, wylotu korytarza, pomieszczenia itp. Jest całkiem duża szansa że na granaty napatoczy się przeciwnik. Pamiętaj jednak żebyś sam w nie nie wpadł!
  • Rocket Launcher (RL)- Najlepsza broń na bliski (no, bez przesady) dystans. Pamiętaj że strzelając z RL musisz strzelać pod nogi przeciwnika, gdyż nawet jeśli rakieta nie dosięgnie bezpośrednio przeciwnika, istnieje duża szansa że wyrządzi mu jakąś szkodę. Nie strzelaj tam, gdzie w tej chwili jest wróg, strzelaj natomiast tam gdzie znajdzie się za chwilę. Pamiętaj jednak, aby strzelać z pewnego dystansu- inaczej wybuch (tzw. splash damage) wyrządzi szkodę także tobie.
  • Lighting Gun- Yeahhh....tego mi brakowało w Q2. Najlepsza broń na średni i daleki dystans.
  • Plasma Gun- Z dużą szybkością wystrzeliwuje plazmę. Nie jest dobry do strzelania do konkretnego przeciwnika, za to idealnie sprawdza się do strzelania do wielu wrogów na raz.
  • Rail Gun (RG)- jest świetną bronią na średni i daleki dystans. Strzelaj z niego dokładnie w przeciwnika, gdyż promień Raila porusza się z ogromną szybkością. Jest bardzo trudny do opanowania, ale jak nauczysz się z niego strzelać, niech drżą Twoi wrogowie. Niezastąpiony na mapach umieszczonych w kosmosie (duże, otwarte przestrzenie). Jednak mapach "zamkniętych" nie masz zbyt wielu szans na przeżycie z przeciwnikiem wyposażonym w RL.
  • BFG10K- Podrasowana wersja Plasma Gun. Z dużą szybkością wystrzeliwuje pociski plazmy, a ich kilka powali do piachu nawet najbardziej dopakowanego przeciwnika. Najmocniejsza broń w Q3A, jednak nieobecna na większości map.

A teraz kilka pozostałych uwag:

1) Strzelaj w locie. W powietrzu gracze poruszają się zazwyczaj po łatwym do przewidzenia torze lotu. Jedyną skuteczną bronią lotnika i na lotników jest Rail. 

2) Jeśli grasz w FFA (tzn. deatchmatch każdy na każdego) zobacz i zapamiętaj graczy z czołówki (tzn. tych mających największą liczbę fragów). Nie nawiązuj z nimi walki i uciekaj przed nimi. Spróbuj natomiast pozaczepiać graczy z dołu listy, w końcu powinno Ci się udać kogoś ustrzelić.

3) Poznaj czasy respawnu (odnawiania) się broni, artefaktów, apteczek itd. Dzięki temu nie będziesz musiał krążyć w koło czekając np. na Quada.

4) Nie stosuj techniki zwanej "camping" (kampowanie). Polega to na zaczajeniu się w jakimś trudno dostępnym miejscu  i posyłania każdego pojawiającego się gracza na tamten świat. Na pewno nie jest to "fair play"! 

5) Wchodząc w zakręty nie wbiegaj w nie prosto przed siebie, ale używaj strafingu. Załóżmy że korytarz nagle skręca w prawo. Wtedy jeszcze przed zakrętem skręcasz w prawo o 90 stopni, a potem "dociągasz" do zakrętu strzałką z prawo (strafe right)

6) Jeśli twoje punkty zdrowia są bliskie 0 i masz teleporter, a natkniesz się na innego gracza, skorzystaj z teleportera. Teleporter jest również niesamowicie przydatny na mapach "kosmicznych". Jeśli np. źle skoczyłeś i spadasz w przepaść, użyj go.

7) Nie zniechęcaj się. Powiedzonko "Praktyka czyni mistrza" jest jak najbardziej prawdziwe!

8) Zanim zaczniesz grać z normalnymi graczami, potrenuj na botach. Oszczędzisz sobie wiele impulsów i nie będziesz miał kompleksów :)

9) Wybór modelu i skinu nie ma ŻADNEGO wpływu na grę. Nie wybieraj więc Orbba, myśląc że łatwiej będzie unikać mu strzałów niż np. ogromnemu Tank Jr. Tak samo ze skinem. Ciemne wdzianko nie pomorze ci lepiej się zakamuflować.

10) Każda czynność w grze wydaje określony odgłos. Wykorzystuj to. Najlepiej abyś zaopatrzył się w dobrej jakości słuchawki. Z czasem nauczysz się dźwięków wydawanych przez wrogów (i siebie). Posiadając kilka głośników lub w/w słuchawki, będziesz mógł określić skąd dobiega dźwięk, a to dużo (znasz pozycję przeciwnika).

11) Nie zbieraj każdej pukawki, każdego naboju, jaki znajdziesz na drodze. Zbieranie gadżetów nie na wiele ci się przyda, a w wyposażeniu ograniczaj się do minimum. Postępując tak nie ryzykujesz, że wpadniesz w zasadzkę ustawioną przy np. Railu, z którego np. nie umiesz strzelać.

12) Nie kucaj bez potrzeby. Jako unik przed rakietami i tak się nie sprawdza (przeciwnik wali pod nogi), można popróbować przeciw Railarzom, ale ogólnie nie polecam. Poza tym kucając poruszasz się DUŻO wolniej.

13) Nie bój się uciekać. Nie goń każdego przeciwnika jakiego zaczepisz. Rakieta pod nogi, ucieczka, dopakowanie się, kolejna rakieta w przeciwnika, ucieczka. Dobry gracz powinien wiedzieć kiedy czmychnąć, jeśli walka przechyla się na niego niekorzyść.

14) OGLĄDAJ DEMA TURNIEJOWE!!!. To niesamowite, ale większość rzeczy (zachowania w konkretnych sytuacjach) powinieneś nauczyć się 'podglądając' innych. To klucz do sukcesu!

Wiedz, że poradnik ten nawet w połowie nie wyczerpuje tematu. Do reszty musisz dojść niestety sam, ale mam nadzieję że ten artykuł pomógł Ci w chociażby częściowym zrozumieniu zasad gry. Pamiętaj, że gdy grasz na ProMode, ilość technik do opanowania wzrasta kilkukrotnie. Miłego fragowania!

UWAGA OGÓLNA: NIEKTÓRE porady z tego tekstu można wykorzystać w innych shooterach (UT, H-L, Q2, Q1 etc.)



--------------------------------------
Aktualizacja: 31·10·2001 - 13:01




© 2000-2001 f·p·p productions.
http://fpp.pl, [email protected]

Wyrukowano dnia 2024-03-29, 14:44, z 172.70.134.189 (172.70.134.189)
Strona dostępna online pod adresem: http://quake3.fpp.pl/?pl:pages:show:4:::

DRUKUJ | Powrót