f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


quake3.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · q·u·a·k·e · 3 | Wywiady | CarMac (17.03....

Wywiady

CarMac (17.03.2002)

Od jakiegoś czasu na XSReality każdy użytkownik może postować swoje newsy, artykuły czy kolumny, warunkiem jest jednak, aby były w języku angielskim. Wśród wielu ludzi, którzy z tego korzystają wyróżnia się ksywka niejakiego CarMac'a. Po zajrzeniu mu do "teczki", czyli danych o użytkowniku, okazuje się, że jest to nasz rodak mieszkający w Kielcach, Michał Blicharz. Polska flaga, która widnieje przy jego nicku jest dosyć często oglądana przez czytelników tejże strony, gdyż Michał nie próźnuje i często (raz, czasem dwa razy na tydzień) olśniewa wszystkich swoimi kolejnymi felietonami, które zawsze prowokują bardzo ciekawe dyskusje. Co jest ich tematem? Praktycznie wszystko, od jego ulubionej gry, Unreal Tournament ("John Carmack sunglasses"), poprzez porównywanie eSportu do normalnego sportu ("A Touch of Optimism", "Oops... I did it again"), aż do filozoficznych rozważań ("Things in Existence"). Zdarzają się też opowiadania ("F6 F7"). "Zaraz, zaraz!" zakrzykną co uważniejsi czytelnicy, "Skoro jego ulubioną grą jest Unreal Tournament, to co on robi na serwisie poświęconym Quake3?" Tak się jednak składa, że jego felietony dotyczą zarówno UT oraz Q3, jak i innych gier, a ponieważ stwierdziłem, że warto by zwrócić uwagę naszego podwórka na jego teksty, postanowiłem trochę z nim porozmawiać. Dobrze jest widzieć kogoś z naszych rodaków wykazującego się na światowej scenie. I to jak - CarMac jest zwycięzcą plebiscytu na ulubionego felietonistę XSReality, w którym zdobył 32% głosów (następny był MrE z połową tej sumy).

Zapraszam do lektury.

[FPP]SweepeR: Mógłbyś się w skrócie przedstawić czytelnikom?

CarMac: Nazywam się Michał Blicharz, jestem studentem anglistyki na UW. Gram w Unreal Tournament w najlepszym polskim klanie, trenuję judo i pisuję felietony na XSReality. Co jeszcze chcesz wiedzieć?

[FPP]SweepeR: Skąd się wzięła Twoja ksywka? Przypomina nieco nazwisko pewnej dosyć znanej osoby... :>

CarMac: I właśnie ma przypominać.

[FPP]SweepeR: Dlaczego?

CarMac: Zacząłem grać w multiplayery w Quake2 i bardzo polubiłem tę grę, mimo, że poziom prezentowałem żaden (skacz na boki, będzie cię trudniej trafić! ;)). Potem trafiłem do kafejki internetowej w Kielcach, gdzie grano tylko w Unreal Tournament. Nie podobało mi się to, ale atmosfera kafejki była świetna, więc przychodziłem tam często i grałem "z przymusu" w Unreal'a. Wtedy już byłem fanem Quake3 ;). Dlatego właśnie z przekory wymyśliłem sobie ksywkę, która by fanów UT nieco drażniła (a podobieństwo do nazwy hamburgera to z dystansu do samego siebie). Oczywiście nikt nie wiedział tam, kto to to jest J. Carmack ;)

[FPP]SweepeR: Hehe. Więc grałeś z przymusu w UT, a później zaciągnąłeś się do "najlepszego polskiego klanu" jak go określiłeś...

CarMac: Hmm, nie do końca tak. Na początku nie było inetu w cafe. Ja i moi kumple z klanu byliśmy pierwszymi klientami kafejki aż do końca jej istnienia. Graliśmy niesamowite ilości FFA i najlepsi zdecydowali połączyć się w klan. Był to jeden z pierwszych klanów w Polsce (może piąty). Ja byłem z nimi bardzo zżyty, ale na początku nie przystąpiłem. Ale tak naprawdę to była niemal moja rodzina, więc jednak zacząłem z nimi grać. Nazwy klanu nie chcę podać - tag to: DFP ;) I nie dość, że klan jest najlepszy, to jeszcze niepokonany w kraju :>

[FPP]SweepeR: Podaj, podaj. :)

CarMac: Erm... Powiedzmy, że została wymyślona po pijaku i brzmi śmiesznie :P

[FPP]SweepeR: OK, może niech lepiej pozostanie w tajemnicy... Jeszcze przeczytają to jacyś młodzi i się zgorszą :P

CarMac: W 100% cenzuralna :P

[FPP]SweepeR: Na jaką grę teraz najbardziej czekasz?

CarMac: Erm... W Unreal'e przestałem wierzyć. Czekam na Doom3. Dlaczego na Doom3, a nie Quake4? Gry nie robione pod multiplaya jakoś zawsze miały ten multiplayer dobry ;)

[FPP]SweepeR: Ale UT był robiony pod multi...

CarMac: Tak, zgadza się. Ale kiedy zaczynałem w to grać, nie wiedziałem w co się pakuję ;). Wniosek, który Ci podałem wyciągnąłem dość niedawno. Uważam, że Quake2 i QuakeWorld są lepsze od Quake3 w multiplayu.

[FPP]SweepeR: ...co napisałeś w jednej ze swoich kolumn. Przejdźmy więc do nich.

CarMac: Wolałbym nazywać to felietonami ;). To bardziej z polska.

[FPP]SweepeR: OK. Co Cię skłoniło do pisania na XSReality? Jesteś tam jednym z najbardziej aktywnych felietonistów.

CarMac: Właściwie to nuda. Zacząłem pisać jeszcze na http://unreal.xsreality.com, zanim wersja druga XSR upadła... Na drodze długiej historii, której tu nie opowiem, poznałem najlepszych amerykańskich graczy UT, a kiedy zakładano http://unreal.xsreality.com byłem niemal jedynym Europejczykiem, którego znał destrukt, ówczesny główny admin strony. Kiedy zapytał o to, czy nie chciałbym pisać na niej, po prostu nie odmówiłem i jakoś wciąż piszę ;).

[FPP]SweepeR: Skąd czerpiesz pomysły do swoich felietonów?

CarMac: Jestem z natury po trosze filozofem. Łażę po mieście i myślę sobie o graniu, a potem przelewam najciekawsze przemyślenia na papier. Ostatnio staram się pisać też opowiadania, a te po prostu wychodzą same - pojawia mi się jakiś pomysł, a potem wszystko się samo buduje wokół niego.

[FPP]SweepeR: Ile czasu zajmuje Ci napisanie jednego tekstu?

CarMac: To zależy... Zawsze staram się napisać coś na poniedziałek i wtedy zamieścić. Rzeczy, które robię z przymusu czasem nie chcą mi wychodzić i pisanie idzie mi jak krew z nosa. W sumie, jeśli mam w głowie gotowy pomysł, to od 45 minut do kilku dni, jeśli pomysł ten we mnie dojrzewa.

[FPP]SweepeR: Piszesz od razy w języku angielskim czy najpierw po polsku, a później tłumaczysz?

CarMac: Po polsku nigdy.

[FPP]SweepeR: Ostatnio święci triumfy Twoja seria "Things That Make You Win". Skąd pomysł jej stworzenia?

CarMac: Od dziesięciu lat (z przerwami) trenuję judo. Miałem wiele przemyśleń na ten temat i wiele z tego przelałem "na papier". Jeśli chodzi o samą serię, to BLUEman napisał felieton ("The Formula = Success"), w którym opisał jeden z czynników prowadzących do sukcesu... Ja wtrąciłem się, że to mało, a ktoś odpowiedział mi, żebym sam napisał skoro jestem taki mądry. To chyba było tak. Dodam jeszcze, że po pierwszych dwóch częściach bardzo mnie to zaczęło nużyć, bo nie lubię pisać rzeczy zbyt oczywistych.

[FPP]SweepeR: Ale na szczęście dotarłeś do końca.

CarMac: Pomijając kilka ważnych elementów i zlepiając parę czynników do jednego kawałka.

[FPP]SweepeR: Jesteś graczem Unreal Tournament, jednak tematy jakie poruszasz są "uniwersalne" - dotyczą niemalże każdej gry...

CarMac: Zdaję sobie sprawę, że gracze UT to mniejszość na XSR.

[FPP]SweepeR: Masz już jakieś pomysły na następne felietony? Powiedziałeś, że wrzucasz je w poniedziałki, dzisiaj jest niedziela...

CarMac: Tak, dwa są już na dysku i czekają. Prawda jest taka, że ja się czasem muszę powstrzymywać od pisania. Potrafiłbym walić felietony co dwa dni gdybym się uparł. Śmieszy mnie jedynie to, że jeszcze przy tym znalazła się osoba, która oskarżyła mnie o plagiat... Tak jakbym potrzebował cudzych pomysłów...

[FPP]SweepeR: Można wiedzieć przy okazji którego felietonu to było?

CarMac: Na starym XSR jeszcze, kiedy porównałem DM z piłką nożną. Nazywał się "eSports and sports". Jest do przeczytania na stronie, Sujoy wrzucił stare felietony. Jednak nie chciałbym już rozmawiać na ten temat, jeśli można.

[FPP]SweepeR: OK, nie ma sprawy. Na XSReality każdy może postować swoje felietony. Masz jakieś rady, jako doświadczony człowiek, dla ludzi, którzy chcieliby pójść w Twoje ślady?

CarMac: Hmm... Pozwól, że coś zacytuję ;) "W felietonie manifestujesz swoje ego. Staraj się robić to dobrze. Kiedy połowa twoich czytelników cię nienawidzi, możesz być pewien, że osiągnąłeś cel. Aby tego dokonać musisz pamiętać, aby nigdy nie czytać felietonów innych ludzi. Po prostu pisz swoje i módl się, aby cała reszta robiła przeciwnie." Jest to cytat z wywiadu, który przeprowadziłem z Onslaught'em, jednym z najpopularniejszych, jeśli nie najpopularniejszym, felietonistów na XSR. Od siebie dodam jeszcze aby nie pisać rzeczy oczywistych, poruszać temat, ale nie wyczerpywać go do końca, żeby ludzie mogli sobie jeszcze podyskutować.

[FPP]SweepeR: Onslaught powiedział, aby nie czytać innych felietonów. Stosujesz się do tego? Parokrotnie w Twoich felietonach były odnośniki do innych (np. BLUEman'a).

CarMac: Staram się pisać po swojemu, ale pisząc coś oczywistego, jak ta moja seria, nietaktem byłoby nie wspomnieć o innych felietonach na ten sam temat.

[FPP]SweepeR: Trenujesz judo. Czy ta dyscyplina, elementy jakie się w niej trenuje (koncentracja, wyciszenie i inne "typowe elementy filozofii dalekiego wschodu"), pomagają Ci przy graniu?

CarMac: Judo to bardziej sport niż sztuka walki. Koncentracji tam tyle samo co w piłce nożnej (co nie znaczy, że mało). Rzeczy, których się nauczyłem w judo prędzej czy później bym się domyślił ;) W sporcie nauczyłem się też sportowego podejścia do gry i szacunku do innych graczy. Zaraz polecą pewnie komentarze, że jestem chamem i wyzywam podczas meczów... ale prawda jest taka, że wyzywałem jedynie tych, którzy godzili w moją uczciwość. Być może zdarzyło się bluzgnąć na serwerze, ale to raczej ze zmęczenia niż ze złośliwości.

[FPP]SweepeR: A co być powiedział na porównanie sparringu w judo czy karate do 1vs1 w UT, Q3, czy czymkolwiek innym?

CarMac: Bardzo zbliżone rzeczy. Dwie osoby o różnych predyspozycjach fizycznych i innej sile umysłu. Minimum fizyczne jest niezbędne, ale wszystko rozgrywa się na płaszczyźnie intelektualno-psychologicznej. Psychika jest niezwykle istotna i bardzo niedoceniana. Tak samo jak mądry gracz może pokonać gościa z niższym pingiem, tak judoka może pokonać cięższego czy silniejszego zawodnika.

[FPP]SweepeR: Czy poza Unreal Tournament interesują Cię inne platformy "pro-gamingu"?

CarMac: Na bierząco jestem z wynikami Quake3. Historię Quake2 znam dobrze... Byłbym doskonale obeznany w sytuacji wszystkich gier eSportów jako, że dostałem do prowadzenia dział o nich w magazynie Secret Service, ale wiele się tam nie napisałem. Gazeta poszła do piachu.

[FPP]SweepeR: Co więc sądzisz o polskiej scenie? Szczególnie Quake3 (w końcu wywiad jest dla serwisu o Q3)?

CarMac: Hmm... Błędem była gra w ProMode. W Kielcach mieszkam 150 metrów od verbal'a i fetter'a (pozdro lamki), więc pogadałem sobie z nimi na ten temat. Jeśli najlepszy w Polsce promodowiec krytykuje mod, to jest tu coś nie tak. CPMA się teraz porzuca, a Polacy są w vanilli w tyle za resztą świata. No a polska scena Q3... Nie lubię ProMode, więc też niewiele wiem :/ Wstyd się przyznać, ale tak jest. Poza tym mam ostatnio mało czasu by w to wnikać.

[FPP]SweepeR: Ale VQ3 też u nas trzyma się dosyć mocno. Ostatnio nawet jeden z naszych klanów dosyć popisał się w ClanBase OpenCup...

CarMac: Nie chcę być źle zrozumiany, cenię sobie Quake3 (choć mniej niż QW i Q2), ale ta gra jest zbyt zrównoważona w TDM. Nie przepadam za tym trybem w Q3. Wolę ten z ojca i dziadka, no i ten z UT.

[FPP]SweepeR: W której grze Polacy są według Ciebie najlepsi?

CarMac: Q3 CPM, gdyby porównać do innych narodów ;) W naszym kraju nie opłaca się grać, więc też poziom nie jest wygórowany. Najlepiej stoi więc ProMode, który nie ma popularności na świecie, w innych grach jesteśmy niestety raczej w tyle, szczególnie w UT. Jednak talentów z pewnością nam nie brak.

[FPP]SweepeR: Jak widzisz przyszłość eSportu? W jednym ze swoich felietonów ("Goodbye?") przedstawiłeś dosyć ciekawą koncepcję (zaczerpniętą skąd innąd z UT)... :)

CarMac: Przyszłość? eSport czeka ten sam los co tenis. Cykl zawodowych turniejów, pełne zawodowstwo. Jedyne, co mnie martwi to to, że nie jest to prowadzone przez organizację wywodzącą się z mniejszych jednostek amatorskich, jak miało to miejsce w tradycyjnych sportach... CPL jest w 100% komercyjna. Będę ten temat drążył, postaram się dotrzeć nawet do Munoz'a ;). Co do szerszej wizji przyszłości, to miejmy nadzieje, że na jesień dostaniecie o tym coś większego - więcej powiedzieć nie mogę...

[FPP]SweepeR: Czyli możemy się spodziewać felietonu?

CarMac: Wywiad / artykuł / felieton. Jeśli mi Sujoy pozwoli, oczywiście. On rządzi, a ja mu smrodu nie chcę robić ;)

[FPP]SweepeR: Hehe. OK, ostatnie pytanie. Twój ideał gry komputerowej, która mogłaby z powodzeniem zostac naprawdę konkurencją olimpijską.

CarMac: Ojej... Hmm... Za tydzień prawdopodobnie mój ostatni mecz TDM w UT. Potem biorę się ostro za QW - zaległości należy nadrabiać. Na pytanie będę mógł odpowiedzieć, kiedy zapełnię tę lukę w FPS-owym wykształceniu ;) Na pewno jednak będzie to tryb DM. Powiedzmy, że nieco rozwinę ten temat. Gra musi być szybka, bronie nie mogą być zrównoważone jak w Q3, powinna pozwalać graczom osiągnąć niesamowity poziom umiejętności a jednocześnie być stosunkowo łatwa na początku, żeby lamki się do tego garnęły. Musi też mieć coś nowego, bo inaczej będzie tylko hybrydą starych tytułów.

[FPP]SweepeR: OK, dzięki za wywiad. Chciałbyś może coś jeszcze dodać?

CarMac: Tak, jak najbardziej :> Pozdrowienia! Lista jest długa, ale cóż... Albo co tam... Jeszcze kogoś pominę i się obrazi ;)

[FPP]SweepeR: Hehehe. Jeszcze raz dzięki. Cześć.

CarMac: Cześć. A klan nazywa się Dragons from Poland ;)

Rozmawiał: [FPP]SweepeR
Data: 17 marca 2002




Temat Autor Data  
gratulacje
slawek 03·12·2001-22:01  
Odp: Widzisz...
[FPP]SweepeR 03·12·2001-22:01  
Odp: :)
[FPP]Krypton 03·12·2001-23:00  
Odp: brafo :)
FooJ 03·12·2001-23:01  
Odp: DFP to kiepska nazwa :P
DKennedy 04·12·2001-07:01  
Odp: Eeee
.IMPeraT¤R. 05·12·2001-23:02  
NIe jest nie pokonany
incognito 01·12·2002-13:02  
dfp jest dobre
rahim 31·10·2002-22:01  
sprostowanie
j0k3r 01·11·2004-12:02  


 + DODAJ NOWY TEMAT 




--------------------------------------
Autor: [FPP]SweepeR
Aktualizacja: 03·12·2001 - 22:01



 : DRUKUJ 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Dzisiaj jest Piątek · 26 Kwietnia · 2024
Strona wygenerowana w 0.132968 sek.