f·p·p · q·u·a·k·e · 3
http://quake3.fpp.pl


Poradniki

Jak pisać skrypty?

Pisanie skryptów w q3? Brzmi groźnie nie? Tak naprawdę jest to banalnie proste i opiera się na ledwie 2 komendach. Gwarantuje, że po tym, krótkim tutorialu napiszecie swój pierwszy skrypt.

Zanim zaczniemy musimy wymyśleć do czego nasz skrypt będzie służył...może naprzykład do przełączania z modelu niebieskiego na czerwony? Na wielu mapach czerwony jest lepiej widoczny niż niebieski i odwrotnie. No tak to trzeba wejść do menu wybrać kolor czerwony, wyjść i zrestartować. Za chwile zmiana mapy i bardziej nam pasuje niebieski. Grrrrr...przydał by się...Skrypt!

Na początek nazwijmy nasz skrypt

Zmieniacz kolorow*

Wszystko co w konsoli jest zapisane po "//" nie zostanie uwzględnione przy loadowaniu configa.

Pomysł i nazwe już mamy więc czas zapisać pierwszą linijkę. Kiedy piszemy skrypt potrzebujemy tylko 2 komendy:

set: ustawia daną komendę np: set red "set model ranger/red" vstr :nie umiem wam dokładnie powiedzieć do czegło służy, ale moge bardzo dobrze to z obrazować. Vstr "wywołuje" dany set do, kórego jest przypisany.

set blue_red "vstr red"
bind end "vstr blue_red

set blue_red- ustawiamy kolory modeli

vstr red - ponieważ kolorem domyślnym jest niebieski ,chcemy żeby najpierw był zmieniany na czerwony a później spowrotem na niebieski .Wybieramy więc "red"

bind end "vstr blue_red" - bindujemy klawisz end żeby on uruchomił linijke blue_red. Kiedy zostanie przeczytana linijka blue_red , automatycznie zostaną wybrane polecenia zapisane w wcześniej wybranej linijce.

Mówiąc ,krótko "vstr blue_red"--otwiera się ta linijka---> set blue_red "vstr red"---w linijce blue_red jest następna komenda--> vstr red i wybranym przez nas kolorem jest czerwony!! Heh dalej tu jesteście? :)

Nie martwcie się zaraz wszystko będzie jasne.

set red - oto początek pierwszej linijki.

set red "set model ranger/red - i oto wasz pierwszy duży krok! Ustawiacie (set) pod red następną komende : model i jego kolor

"set model ranger/red ; set blue_red vstr blue - zapis blue_red to poprostu nazwa obydwuch linijek ,ale ważne jest vstr blue czyli wywołanie następnej linijki kodu.

A tak ma wyglądać pierwsza linijka:

set red "set model ranger/red ; set blue_red vstr blue"

A oto druga linijka:

set blue "set model ranger/blue ; set blue_red vstr red"

ustawiamy nazwe linijki jako "blue" ,kolor modelu niebieski i na końcu vstr red czyli wywołanie poprzedniej linijki.Jest to o tyle ważne ,że kolejne naciśniecie klawisza odpowiedzialnego za uruchomienie skryptu przywróci nam nasz pierwotny kolor.

Zakończenie skryptu:

set blue_red "vstr red"

Naszym kolorem jest niebieski dlatego blue jest drugą linijką a po naciśnięciu klawisza zobaczymy czerwony model ponieważ nasz bind wywołuje z dwóch linijek blue i red (blue_red) najpierw "vstr red" czyli pierwszą linijke czyli poprostu czerwony model.

Geeeez...co ja paliłem jak to napisałem ;) Mimo to uważam ,że wszystko jest jasne. Oto cały skrypt:

Zmieniacz kolorow
// Przelancza miedzy kolorami modeli v.01 (c)Twoja ksywa 2001

set red "set model ranger/red ; set blue_red vstr blue"
set blue "set model ranger/blue ; set blue_red vstr red"
set blue_red "vstr red"
bind end "vstr blue_red ; vid_restart"

Pare wyjaśnień na koniec:

1) nazwa linijek (w tym przypadku blue i red) może być absolutnie dowolna i nie ma nic wspolnego z tym do czego dany skrypt się odnosi.

2) każdą komende oddzielamy od pozostałych ";" .

3) jeżeli nasz skrypt zmienia coś w grafice (w naszym przypadku zmienia kolory) to potrzebna jest komenda vid_restart.

bind end "vstr blue_red ; vid_restart" - w tym przypadku po naciśnięciu "end" nastąpi odświeżenie ekranu (a nie restart mapy!)

4) miłym dodadkiem do skryptu jest tzw: echo , które tylko my widzimy (w przypadku tego skryptu nie ma sensu dodawać echa gryż odrazu następuje restart)

zapisujemy to tak: set red "set model ranger/red ; set blue_red vstr blue ; echo NIEBIESKI!"

To było by na tyle :)

Na koniec jeszcze adres:

http://www.planetquake.com/thebind/ - bindy , configi i...SKRYPTY!

*wyjątkowo głupia nazwa wymyślona na potrzeby tego tutoriala

X_BART

 Dalej  » 



--------------------------------------
Aktualizacja: 04·12·2000 - 04:01




© 2000-2001 f·p·p productions.
http://fpp.pl, [email protected]

Wyrukowano dnia 2024-04-29, 13:34, z 172.69.6.160 (172.69.6.160)
Strona dostępna online pod adresem: http://quake3.fpp.pl/?pl:pages:show:102:::

DRUKUJ | Powrót