f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


quake3.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · q·u·a·k·e · 3 | Artykuły | Historia gier...

Artykuły

Historia gier FPP

Zapraszam do lektury artykułu który skrótowo opisuje dzieje najważniejszych przedstawicieli gatunku FPP oraz kierunku w jakim ewoluował on przez prawie 10 lat swojego istnienia. Zaczynamy :>

Na początku istniała firma Softdisk, która wypuściła na rynek pierwszą grę f·p·p zatytułowaną Catacomb Abyss (!). To właśnie zapomniana już CA była prekursorem wszystkich gier z gatunku f·p·p. Jak więc powstał słynny, rzekomo pierwszy Wolfenstein 3D? Wkrótce po wydaniu CA od Softdisk odłączyła się mała grupa ludzi która założyła własną firmę - id Software Software. Pierwszą grą id Software jak wszyscy się już pewnie domyślają (lub raczej wiedzą) był Wolfenstein 3D. Wydany w maju 1992 roku Wolf był prawdziwą rewolucją w czasach komputerów 386 - trójwymiarowy engine, możliwość nieskrępowanego poruszania się w grze. I jeszcze można było strzelać. Zabawa w skradanie się po hitlerowskiej twierdzy na dobre wciągnęła wszystkich ludzi mających komputery. Zaraz potem - w grudniu 1993 roku - id Software zaatakowała ponownie, tym razem wydając Doom'a. Sukces był ogromny - rozprowadzono prawie 15 milionów (!) sharewareowych kopii. Rozbudowane mapy, zróżnicowane bronie i potwory oraz niesamowita grywalność na dobre utwierdziło ID w pozycji lidera nowego gatunku gier. Gra ta również na dobre nagłośniła twórców: John Romero, John Carmack i Adrian Carmack stali się odtąd znanymi osobami w "branży". Doom wprowadził też nowość - grę po Internecie lub LANie. Specjalnie dla ludzi grających w pracy z kolegami opracowano nawet program zamykający grę jednym naciśnięciem klawisza :> Powstał również dedykowany Doomowi serwis Dwango (http://www.dwango.net) - niestety dzisiaj możemy tam znaleźć tylko zdjęcie jakiegoś kota :))). Konkurencja nie zasypywała jednak gruszek w popiele. Mało znana wówczas Raven Software korzystając z engine Dooma stworzyła "Heretica" - czyli Dooma w klimacie fantasy. Gra spodobała się wszystkim - również miłośnikom s-f (Doom'a). Rok po wydaniu Dooma odpowiedzią ID była kolejna jego część - czyli jak łatwo się domyślić Doom 2 (podtytuł "Hell on Earth"). Wystarczyło poprawić grafikę i grywalność aby świat znowu oszalał. Od razu pojawiły się jego klony - Rise of the Triad (Apogee) oraz "Hexen", który osadzony był w realiach Heretica. Pierwszą firmą która poważnie zagroziła pozycji id Software był 3D Realms ze swoim Duke Nukem 3D. Gra stała się wielkim przebojem m. in. za sprawą perfekcyjnego klimatu - odzywki Duke'a rozśmieszały nawet największych ponuraków. Ponadto pomyślano o męskiej części klientów i umieszczono skąpo ubrane tancerki :) Dużym plusem była interaktywność środowiska - np. kibel można było zniszczyć a w kinie puścić film (zgadnijcie: jaki? :>). Żeby utrzymać się na rynku id Software musiała przygotować coś naprawdę "wstrząsającego". I przygotowała - Quake I, dziś żywą legendę. Zmiany były "wstrząsające" - w pełni trójwymiarowe środowisko gry (żadnych spriteów), rocket-jumpy, quady, mouselooki itp. Niektórzy przyzwyczaili się od razu, dla niektórych były to jednak zbyt duże zmiany. Wkrótce jednak nawet najbardziej zagorzali sceptycy musieli przyznać że quake był grą przełomową. Rodzaj patcha do gry online - QuakeWorld umożliwił dynamiczną rozgrywkę po sieci. Potem id Software wypuściło Quake II - lepsza grafika, nowe bronie, zmienienie scenografii na s-f oraz koszmarnie niedopracowany kod sieciowy. Po internecie dało się grać dopiero po zainstalowaniu kilku patchy i Point Release - zestawu map deatchmatchowych. Potem powstał Unreal - genialna oprawa graficzna stała się powodem jego sukcesu w Single-Player. Niestety, w Unreala nie dało się w ogóle grać po sieci za sprawą koszmarnych lagów. Potem wyszedł Half-Life - oparty na engine Q2 rewelacyjny f·p·p z perfekcyjnym klimatem. A jak jest dzisiaj? Niepodzielnie króluje "Q3 w dwóch odmianach" - czyli VQ3 i CPM(A). Unreal Tournament mimo iż narobił sporo zamieszania w czasie premiery praktycznie już nie liczy się na "scenie". Tak oto dotarliśmy do roku 2001. W zapowiedziach wiele kontynuacji starych hitów - Duke Nukem Forever, Return to Castle Wolfenstein czy DOOM3. Do zobaczenia za 5 lat gdy zaktualizuję ten artykuł o powyższe tytuły :>




Temat Autor Data  
aktualizacja...
Ksywka 01·12·2003-14:01  
5 lat minęło
phihp 04·12·2005-20:02  
aktualizacja
barnej7 09·12·2005-03:00  
Odp: Troche to było inaczej...
Fex 02·11·2005-09:01  
Gry FPP
Jędrol 02·12·2006-19:01  


 + DODAJ NOWY TEMAT 




--------------------------------------
Autor: [FPP]Fryx
Aktualizacja: 02·12·2000 - 18:01



 : DRUKUJ 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Dzisiaj jest Piątek · 29 Marca · 2024
Strona wygenerowana w 0.123625 sek.