|
Ponizej opisane sa mapy z orginalnej wersji Quake3Arena. Podzielone zostaly one na dzialy tzw. tier, sa to kolejne poziomy, zróznicowane pod wzgledem stopnia trudnosci. Przejsc je mozna tylko jeden po drugim, a wiec aby dojsc do poziomu Tier 3 nalezy zaliczyc poziom 1 i 2, itd.
Q3DM0
Introduction
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor Health: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Plasma Gun
Powerupy: None
Nigdy nie grałem na tej mapce po sieci i wątpię, aby ktokolwiek inny to robił.
Składa się ona z czterech pomieszczeń - w jednym z nich znajduje się portal
przenoszący nas do korytarza łączącego trzy pozostałe. Mamy tu dwa
egzemplarze Shotguna, jeden Plasmagun, dwie Żółte Zbroje oraz parę Healthów.
Podczas gry nie da się stosować jakiejś wyrafinowanej taktyki. Mapka jest,
bowiem zbyt mała, aby granie na niej sprawiało większą przyjemność. Służy
jedynie przedstawieniu możliwości Quake'a 3 oraz zapoznaniu gracza z
podstawowymi zagadnieniami. Pomimo iż jest bardzo prosta, jeśli chodzi o
konstrukcję, znajduje sie na niej jedno dobre miejsce do kampowania, a
mianowicie tył teleportu. Przeciwnik nie może nas wtedy dostrzec, a my widzimy
go jak na dłoni. Szkoda tylko, że nie ma do tego Railguna, chociaż od tak
banalnie prostego poziomu nie można wymagać jego obecności...
|
Q3DM1
Arena Gate
Zbroje: Armor Shards, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Plasma Gun
Powerupy: Brak
Pod względem budowy jest to najprostsza mapka w Q3 (może z wyjątkiem q3dm0).
W jej skład wchodzą jedynie dwa pomieszczenia połączone podwójnym
korytarzem. W jednym z nich znajduje się Rocket Launcher, natomiast w drugim -
Plasmagun oraz Czerwona Zbroja. Poza tym w przejściu między nimi możemy znaleźć
Shotguna. Najpożyteczniejszą bronią jest tutaj rakietnica, którą zawsze
powinniśmy mieć przy sobie (jest tak zresztą w 90% mapek ;)). PG jest w miarę
skuteczny jedynie w głównych pomieszczeniach i to tylko wtedy, kiedy
znajdujemy się stosunkowo daleko od przeciwnika, gdyż w korytarzu koleś
posiadający RL jest po prostu skazany na sukces. Należy pamiętać, aby nie
stać w jednym miejscu zbyt długo i bez przerwy krążyć po mapce. Z doświadczenia
wiem, że początkujący gracze przebywają głównie w pomieszczeniu z
rakietnicą mając nadzieję, że kiedy dostrzegą przeciwnika idącego
korytarzem, to uda im się go ukatrupić za jej pomocą. W rzeczywistości tacy
gracze są przeważnie kładzeni na łopatki - wróg uzbroi się bowiem w
Plasmaguna, weźmie Czerwoną Zbroję i jeśli jest celny, to łatwo sobie
poradzi z czekającym na niego delikwentem. Jeśli chodzi o kampowanie, to można
je sobie odpuścić - po pierwsze nie mamy Railguna, a po drugie prostota mapki
nie pozwala nam na ukrycie się. Jakiekolwiek bardziej skomplikowane zasadzki
także nie zdadzą egzaminu - plansza jest po prostu za mała i zawsze wiadomo
gdzie jest przeciwnik (jeśli go nie widzimy, znaczy że jest albo w korytarzu,
albo w drugim pomieszczeniu).
|
Q3DM2
House of Pain
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Plasma Gun
Powerupy: Haste
Mapka ta jest znacznie bardziej zakręcona i zróżnicowana od q3dm1. Jeśli
chodzi o budowę, to składa się z trzech głównych pomieszczeń, połączonych
systemem korytarzy. W największym z nich, znajdującym się na "świerzym
powietrzu" mieści się Plasmagun, Żółta Zbroja oraz złoty Health.
Odchodzą od niego trzy korytarze - jednym z nich możemy się dostać do
miejsca wypełnionego po kostki wodą, w którym znajduje się Czerwona Zbroja
oraz dwa żółte Healthy. Jest ono częścią większego pomieszczenia, do którego
możemy trafić za pomocą dwóch pozostałych korytarzy. Znajduje się tam
Shotgun oraz jedyny power-up w tej mapce - Haste. Jest on tutaj naprawdę
pomocny, gdyż dzięki niemu na trzydzieści sekund zyskujemy dużą przewagę
nad przeciwnikiem - w szczególności, kiedy dzierżymy w swoich dłoniach
rakietnicę. Znajdziemy ją w trzecim - najmniejszym - pomieszczeniu, do którego
możemy się dostać idąc wzdłuż jednego z korytarzy i przechodząc przez
drzwi po lewej stronie. Taktyka gry na tej mapie polega na ciągłym posiadaniu
Rocket Launchera, dobrze też mieć Plasmaguna i starać się za każdym razem
zebrać Haste, zanim zrobi to przeciwnik. Shotgun jest przydatny jedynie w przejściach
pomiędzy głównymi pomieszczeniami oraz kiedy staramy się zajść przeciwnika
od tyłu. Poza tym zwracajcie uwagę na dźwięki - kiedy usłyszycie, że
respawnuje się Haste, od razu grzejcie w jego kierunku. Słysząc pluskanie
wody wiecie, że drugi gracz najprawdopodobniej ma już na sobie Czerwoną Zbroję
(albo właśnie po nią idzie) - należy wtedy strzelać w stronę wyjścia, mając
nadzieję, że jedna z naszych rakietek go trafi. Co do urządzania zasadzek, to
na mapce znajduje się parę miejsc, które mogą pomóc w uśmiercaniu graczy i
jednocześnie pozostaniu niezauważonym. Na przykład, jeśli ktoś goni nas
przez korytarz i akurat zmierzamy w kierunku pomieszczenia z Plasmagunem, możemy
wykonać pewien manewr, który daje nam większe szanse na przeżycie i zarazem
zabicie przeciwnika. Mianowicie, kiedy znajdziemy się u wyjścia z korytarza,
za pomocą rocket-jumpa wskakujemy na jego "futrynę". Jeśli koleś
tego nie zauważył, to możemy go zabić, kiedy będzie wychodził strzelając
w niego rakietą. Jeżeli to nie zadziała (nasza ofiara ma zbroję albo nie udało
nam się jej dokładnie trafić) zeskakujemy na ziemię i dobijamy go
tradycyjnymi metodami. Sztuczkę tą można używać we wszystkich trzech wejściach
do korytarzy. Następnym miejscem do urządzenia zasadzki jest wnętrze
pomieszczenia z rakietnicą. Idąc wzdłuż niego zauważymy, że po obu
stronach znajdują się bardzo krótkie przejścia. Chowamy się w jednym z nich
(uważając, abyśmy nie znajdowali się w polu widzenia przeciwnika, kiedy ten
będzie wchodził do sali), najlepiej w tym pustym, gdyż w drugim znajduje się
amunicja do Mashineguna i niektórzy tamtędy przechodzą, a wtedy nici z
naszego planu. Kiedy usłyszymy, że ktoś wchodzi do pomieszczenia, zabijamy
go, gdy będzie sięgał po rakietnicę.
|
Q3DM3
Arena of Death
Zbroje: Armor Shards, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Plasma Gun
Powerupy: Brak
Jest to pierwsza mapka nadająca się do deathmatchów w Q3 (wszystkie wcześniejsze
nadawały się jedynie do gry 1on1), najlepiej walczyć na niej w trzech lub
czterech graczy. Ma kształt kwadratu, którego przekątna jest zarazem osią
jej symetrii. W jednym z narożników tego kwadratu ulokowany jest GL, natomiast
w przeciwległym do niego - RL lub PG. W pozostałych narożnikach znajdują się
dwa Shotguny. W samym środku mapki, na górnej platformie, znaleźć można także
Czerwoną Zbroję. Amunicji mamy pod dostatkiem, a kiedy czujemy się
nienajlepiej, nie ma trudności ze znalezieniem Healthów. Power-up'ów niestety
nie ma, trzeba więc sobie poradzić bez ich pomocy. Najlepszą strategią jest
chodzenie po górnych platformach i koszenie przechodzących przeciwników. Należy
pamiętać o systematycznym zbieraniu czerwonaka oraz o uzupełnianiu zapasu
amunicji do rakietnicy, która jest na tej planszy bronią number one. Po raz
pierwszy stykamy się tutaj z granatnikiem, który mimo iż wymaga wprawy w użyciu,
również jest bardzo skuteczny (wielu graczy po prostu nie zauważa
wystrzelonych z niego granatów i daje się na nie nadziać). Na dalsze dystanse
możemy także używać Plasmaguna, a z bliskich przydatny staje się Shotgun.
Jeśli chodzi o zasadzki i kampowanie, to nie jest najlepiej, gdyż mapka nie
została przystosowana do takiego typu zagrań. Czaić się możemy jedynie w
ciemniejszych miejscach, czyli tam, gdzie znajduje się granatnik oraz pod
platformą z Czerwoną Zbroją. Żadnych sekretnych pomieszczeń nie znalazłem,
a i struktura mapki nie wyróżnia się niczym szczególnym, tak więc to by było
na tyle.
|
Q3TOURNEY1
Power Station 0218
Zbroje: Combat Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher
Powerupy: Quad Damage, Regeneration
Teoretycznie jest to mapka duelowa, jednak moim zdaniem lepiej nadaje się do
walki w trzech. Pomimo ciekawego i klimatycznego wystroju, to jeśli chodzi o złożoność
i ilość broni jest raczej biednawa. Cała jej struktura to trzy niewielkie
pomieszczenia połączone obszernymi (pionowo) korytarzami. Do dyspozycji, oprócz
standardowego Gauntleta i Mashineguna, mamy jedynie dwie bronie - Shotguna i
Rocket Launchera. Obie są przydatne - rakietnicy używać należy raczej w głównych
pomieszczeniach, a SG - w przejściach między nimi. Gdybyśmy bowiem używali w
nich tej piewszej, to źle wymierzony strzał mógłby spowodować naszą śmierć
zamiast przeciwnika. Na mapce znajdują się także dwa power-up'y - Quad Damage
oraz Regeneration. Szkoda tylko, że nie są one dostępne równocześnie
(najpierw pojawia się jeden, a dopiero po jakimś czasie w tym samym miejscu
drugi...) - wtedy osoba posiadające je obie byłaby niezwykle trudna do uśmiercenia.
Amunicji, biorąc pod uwagę ilość broni, jest wystarczająco dużo, a i o życie
nie musimy się martwić, gdyż żółte i złote Healthy są bardzo łatwo dostępne.
Zbroję mamy niestety tylko jedną i do dodatkowo żółtą - znajduje się ona
nieopodal Shotguna. Pomimo swej prostoty na mapce tej gra się świetnie, jednak
kiedy dołączy się czwarta osoba (bo zakładam, że gramy w trzech), zaczyna
powoli robić się tłoczno. Miejsc do urządzania zasadzek nie ma zbyt wiele,
prawdę mówiąc zauważyłem tylko jedno godne uwagi. Jest to... rura nad RL. A
dokładnie dwie rury ;). Wskakujemy na tą najwyższą za pomocą rocket-jumpa i
czekamy, aż ktoś przejdzie pod nami zabierając rakietnicę. Wtedy zeskakujemy
na ziemię i strzelamy w odwróconego do nas tyłem, niczego nie spodziewającego
się przeciwnika.
|
Q3DM4
Place of Many Deaths
Zbroje: Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Plasma Gun
Powerupy: Quad Damage
Pod względem klimatu i wystroju mapka ta jest bardzo podobna do q3tourney1,
jednak jest od niej o wiele bardziej przestronna i grywalna (przynajmniej moim
zdaniem). Składa się z pięciu pomieszczeń połączonych korytarzami. W
przeciwieństwie do "Powerstation 0218" pomieszczenia te są naprawdę
duże. Dostępne bronie to już standard - Rocket Launcher, Plasmagun oraz
Shotgun. O tą pierwszą powinniśmy się postarać jak najszybciej po
respawnie, gdyż jej posiadanie to już połowa sukcesu. Znajduje się ona na górnej
platformie, do której dostajemy się po schodach nieopodal Czerwonej Zbroi.
Drugą bardzo przydatną bronią jest Plasmagun, w szczególności, jeśli
posiadamy także Quad Damage, znajdującego się pod platformą z rakietnicą.
Shotguna używać raczej nie powinniśmy (lub jedynie w ostateczności, gdy nic
innego nie mamy), gdyż jest zbyt wolny i przez to mało skuteczny (chociaż są
wyjątki...np. gdy mamy quada). Pomocny w orientacji jest fakt, iż mapa ta jest
symetryczna - kiedy się do tego przyzwyczaimy, łatwiej nam będzie się po
niej poruszać i znajdować bronie. Strategia grania na tej planszy to najpierw
dorwanie rakietnicy, następnie zeskoczenie po Quad Damage, a potem zejście po
schodach i wzięcie Czerwonej Zbroi. Kiedy będziemy tak uzbrojeni, trudno będzie
nas pokonać, a my bardzo szybko zwiększymy swoją ilość fragów na tablicy
wyników. Praktyki kamperskie mają się tutaj podobnie jak w mapce q3tourney1 -
tu tak samo musimy się dostać skacząc rocket-jumpem na którąś z
"rur" (mając na uwadze, aby była ona mało widoczna) i czekać na
potencjalne ofiary. Mimo, iż takich miejsc jest na mapce wiele, na pewno
szybciej zdobędziemy więcej fragów grając "aktywnie" (chodząc i tłukąc)
niż "biernie" (kampując).
|
Q3DM5
The Forgotten Place
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Plasma Gun, Grenade Launcher
Powerupy: Brak
Jest to jedna z najdynamiczniejszych map w Q3. Podczas grania na niej poziom
adrenaliny we krwi sięga granic możliwości - liczy się tutaj głównie
refleks oraz bardzo szybkie myślenie. Pomimo niewielkich rozmiarów, pod względem
skomplikowania struktury jest ona całkiem rozbudowana, przez co dla początkujących
graczy może być trochę trudna. Oprócz standardowych broni, takich jak RL, PG
oraz SG, mamy tutaj ponownie granatnika, który jeśli chodzi o skuteczność
jest w tym wypadku prawie tak samo dobry jak rakietnica. Plasmagun oraz Shotgun
to bronie drugorzędne, chociaż również całkiem skuteczne (szczególnie
ten... drugi). Występują oba rodzaje zbroi - czerwona oraz żółta. Znajdują
się stosunkowo blisko siebie, dlatego powinniśmy się starać jak najszybciej
wziąć je obie. Amunicji mamy pod dostatkiem, natomiast Healthów, biorąc pod
uwagę dynamikę mapy, jest odrobinę za mało... - w każdym razie przydałoby
się ich więcej. O jakimkolwiek kampowaniu czy stawianiu zasadzek nie ma mowy,
gdyż nie pozwala na to tempo rozgrywki. Nie mamy tu też żadnych power-up'ów,
przez co plansza jest bardziej wymagająca i zmusza do stałego skupienia - nie
znajdziemy się tutaj w sytuacji, gdzie idziemy naprzód i zabijamy każdego w
polu widzenia - często, bowiem trzeba po prostu odwrócić się i uciekać. Po
wielu godzinach spędzonych na niej gracz uczy się pewnych odruchów, np.
strzelania granatem w stronę Żółtej Zbroi po wzięciu granatnika i udawaniu
się po czerwonaka. Aha, po zakończonej rozgrywce radzę wypić dużo płynów
oraz zmienić bieliznę na coś nie mającego w sobie dwóch litrów potu ;).
|
Q3DM6
The Camping Grounds
Zbroje: Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Teleporter
"The Campgrounds" to moja ulubiona mapa w Q3 - jest duża,
zróżnicowana, znajduje się na niej wiele power-up'ów i po prostu
jest ciekawa. Jej rodzaj możemy rozpoznać po tytule - jest to
pierwsza plansza, w której można porządnie kampować. Aby móc to
robić, potrzebny jest Railgun, który występuje w jednej sztuce i
jest przez to bardzo rzadką i pożądaną bronią. Oprócz
rakietnicy stanowi on podstawowe wyposażenie podczas gry na q3dm6.
Do kampowania potrzebujemy także miejsca do ukrycia się i widoku
na otoczenie - a tych jest tutaj mnóstwo. Nie będę wymieniał ich
wszystkich, przytoczę tylko dwa najważniejsze: stanowisko koło
Rocket Launchera (trzeba jednak uważać, aby nikt nie zaszedł Cię
od tyłu)oraz stanowisko przy Railgunie. Jest ich oczywiście o
wiele więcej, jednak wymienianie ich wszystkich zajęłoby zbyt dużo
miejsca, więc skończę tylko na tych dwóch. Aby uzyskiwać dobre
wyniki podczas grania na tej mapie należy ją najpierw dokładnie
poznać - pamiętać rozmieszczenie wszystkich broni i zbroi oraz
power-up'ów. Przykładem przydatności dobrej znajomości planszy
może być następująca sytuacja - jest na mapie taki respawn point
(punkt startu), koło którego znajduje się wyrzutnia do Czerwonej
Zbroi. Po jej wzięciu zgarniamy także Megahealtha, amunicję różnego
rodzaju oraz Personal Teleportera. Następnie wykonujemy parę skoków,
idziemy wzdłuż gzymsu skręcającego w lewo i trafiamy na
rakietnicę. Potem zeskakujemy i bierzemy Quad Damage. Tak uzbrojeni
jesteśmy przez parędziesiąt sekund praktycznie nie do pokonania,
a cały ten manewr trwa bardzo krótko. Amunicji i Healthów jest po
prostu mnóstwo, na bronie też nie trudno trafić, można więc się
skoncentrować na samej walce. Ponieważ pomieszczenia są raczej duże,
przyjmujemy taktykę stafeowania i jednoczesnego skakania, co się
oczywiście odnosi do starć bezpośrednich. Należy także często
się oglądać i mieć oczy szeroko otwarte, gdyż możemy się stać
ofiarą kamperów (no... chyba że sami nimi jesteśmy ;)). Trzeba
także pamiętać o zbieraniu quada i megasa oraz o uzupełnianiu
amunicji i zbroi. Jeśli będziemy się trzymali tych zasad, na
pewno damy sobie jakoś radę.
|
Q3TOURNEY2
The Proving Grounds
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Lightning Gun
Powerupy: Brak
Ta mapa jest jedną z najlepiej znanych w Q3. Rozgrywano na niej wiele turniejów
jeszcze za czasów Q3Testu. Ma symetryczną budowę i jest złożona z dwóch dużych
pomieszczeń połączonych dwoma przejściami. Na nasz arsenał składa się
oczywiście Rocket Launcher, a także Shotgun oraz Lightning Gun - czyli znana z
Q1 spawara. Dodatkowo mamy dwa egzemplarze Żółtej Zbroi. Power-up'ów
natomiast tutaj nie znajdziemy - ma to utrudnić rozgrywkę i uczynić ją
bardziej emocjonującą. Posiadanie RL to oczywiście obowiązek, chociaż
Lightninga również powinniśmy zawsze mieć ze sobą. Shotgun to raczej
"broń ostatniej nadziei" ;), kiedy niczego innego już nie mamy.
Trudno tu określić jakąś konkretną strategię gry, bowiem przyglądając się
demkom nagranym przez sławy, quakeowego świata widzimy, że prawie każdy
gracz stosuje inną taktykę. Jeśli przeciwnik jest od nas wyraźnie gorszy, możemy
go, po jego zlokalizowaniu, ścigać po całej planszy. Jeżeli jednak on jest
lepszy od nas, należy być bardzo ostrożnym, zbierać jak najwięcej zbroi
oraz uzupełniać braki w zdrowiu, starając się za wszelką cenę zauważyć
go zanim on zauważy nas. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że kamperzy
nie mają tutaj nic do roboty. Na mapie znajduje się jednak pewne miejsce,
gdzie można zaczaić się na drugiego gracza. Znajduje się ono tuż koło
teleportu w pobliżu Żółtej Zbroi oraz Lightninga. Stajemy obok niego i
czekamy, aż przeciwnik z niego wyjdzie. Kiedy to zrobi, na pewno nas nie
zobaczy, możemy więc sprzedać mu rakietę w łeb i po kłopocie. W przypadku
gdy nadchodzi on od strony spawary, mamy przecież gotową ucieczkę przez
teleport - należy się jednak liczyć z faktem, że najprawdopodobniej będzie
nas wtedy gonił i może już nie być tak wesoło ;).
|
Q3DM7
Temple of Retribution
Zbroje: Armor Shards , Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Teleporter
Mapka ta to jedno z największych
arcydzieł projektantów z id. Nadaje się zarówno do deathmatchów jak i do
walk w teamach, poza tym jest obszerna, skomplikowana, zawiera power-up'y i w ogóle
świetnie się na niej gra. Bronie na niej umieszczone to Rocket Launcher,
Plasmagun, Shotgun oraz Railgun, przy czym ta pierwsza występuje w dwóch
egzemplarzach. Railguna używamy przeważnie do kampowania i trzeba przyznać, iż
faktycznie jest gdzie z niego korzystać, bowiem stanowisk kamperskich mamy
wiele. Najlepsze z nich to miejsce za teleportem, tuż obok Megahealtha. Poza
tym jest jeszcze kryjówka koło Czerwonej Zbroi w podziemiach, stanowisko tuż
obok Personal Teleportera (tutaj trzeba być szybkim i celnym, gdyż jeśli
przeciwnik nas odkryje, to jedyną ucieczką jest właśnie użycie teleportera)
oraz miejsce z lewej strony wyjścia naprzeciwko Quad Damage (jest tam ciemno i
jeśli mamy szczęście, nikt nas nie zauważy; kampowanie w tym miejscu polega
na zdjęciu kolesia railem, kiedy ten będzie skakał po quada). Najważniejszą
bronią oprócz Railguna jest tutaj oczywiście rakietnica - PG i SG należy używać
jedynie w ostateczności. Jeśli chodzi o zbroje to mamy jedną czerwoną
(znajdującą się w podziemiach) oraz aż trzy (!!!) żółte. Natomiast
power-up'y zostały wymienione już wcześniej - są to Quad Damage, Megahealth
oraz Personal Teleporter. Kiedy dokładnie poznamy planszę, będziemy w stanie
wziąć je wszystkie oraz większość zbroi w bardzo krótkim czasie, przez co
zyskamy dużą przewagę nad pozostałymi graczami (niełatwo bowiem zabić kogoś
z 200 jednostkami armoru i życia, quadem oraz Plasmagunem w łapie). Do
podziemi dostajemy się poprzez wciśnięcie przycisku koło PT i wskoczenie w
rozsuniętą podłogę na prawo od schodów. Co do taktyki grania, to polega ona
na systematycznym zbieraniu power-up'ów i zbroi oraz uzupełnianiu zapasu życia
i amunicji, a w starciach bezpośrednich używania systemu stafe'n'jump, czyli
stafe'u na boki oraz skakania - czyli jednym słowem standard. Jak widać
strategia na tej mapie nie różni się zbytnio od tych na pozostałych mapkach,
dlatego nie ma tutaj konkretnego sposobu na wygranie. Aby osiągnąć jakieś
porządne rezultaty należy stosować się do powyższych zaleceń oraz po
prostu jak najwięcej ćwiczyć.
Ps od Mike'a: jest jeszcze jedno świetne miejsce do kampowania, o którym należałoby
wspomnieć. Niedaleko quada są dwie kolumny na szczycie, których siedzą sobie
jakieś dziwne postacie. Ustawiając się na wprost jednej z nich wskakujemy na
nią przy pomocy Rocket Jumpa i już. Jest to dobre miejsce, z jedna wada - łatwo
nas zestrzelić, choć zanim przeciwnik zorientuje się skąd do niego strzelamy
powinien już dawno leżeć na deskach.
|
Q3DM8
Brimstone Abbey
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Invisibility
"Brimstone Abbey" zaliczam osobiście do mapek klasy średniej. Niby
jest rozbudowana, dynamiczna i ciekawa, jednak czegoś w niej brakuje... ale to
już kwestia gustu. W każdym razie budowa jej jest oparta na paru głównych
pomieszczeniach oraz korytarzach je łączących, z których można wyróżnić
dwie największe sale - w jednej znajduje się Rocket Launcher, a w drugiej -
Plasmagun oraz na zmianę Quad Damage i Invisibility. Pozostałe bronie to
granatnik występujący w dwóch sztukach, a także Shotgun i Railgun. Do zbioru
power-up'ów dochodzi jeszcze łatwo dostępny Megahealth. Do zbroi natomiast
zaliczamy dwie Żółte Zbroje oraz jedną Czerwoną Zbroję, znajdującą się
w wodzie. Amunicji mamy dużo, Healthów zresztą też, więc ogólnie łatwo się
utrzymać na nogach ;). Skoro mamy Railguna, to musi być też gdzieś miejsce
do railowania. Znajduje się ono... w tym samym miejscu co rail - strzelamy
stamtąd do przeciwników pływających w wodzie, jednak musimy uważać na własny
tyłek, gdyż miejsce to jest raczej popularne i odwiedza go wiele ludzi (ekhem...
;)), przez co sami możemy łatwo stać się ofiarą. Grenade Launcher jest
przydatny szczególnie w ciasnych korytarzach, należy jednak uważać, aby
samemu nie wpaść na własny granat, dlatego kiedy dostrzeżemy przeciwnika,
należy strzelać cofając się. Po raz pierwszy występuje tutaj Invisibility,
która może być bardzo cennym power-up'em, jeśli zostanie właściwie
wykorzystana. Nie daje ona nam, bowiem całkowitej niewidzialności (nadal widać
odbłyski świateł oraz pociski), dlatego kiedy jej używamy, należy strzelać
z Railguna lub rakietnicy (natychmiastowe działanie), a nie z np. Plasmaguna. W
sali z RL znajdują się dwa złote Healthy oraz parę Armor Shardów, dlatego
jeśli mamy ubytki w zdrowiu, możemy je tam uzupełnić. Taktyka gry na tej
planszy polega na ciągłym krążeniu po planszy z rakietnicą pod pachą i
uzupełnianiu życia, armoru oraz amunicji. Do pokoju z PG wchodzimy wyłącznie
na własne ryzyko, gdyż osoby tam przebywające mogą często mieć quada albo
niewidzialność i łatwo nas ukatrupią, a jeśli oni tego nie zrobią, to
pomogą im kolesie strzelający z góry z granatników. Dlatego podczas
chodzenia po powerup'y do tej sali należy być bardzo ostrożnym! Reszta terenu
jest względnie bezpieczna (no, może z wyjątkiem wody, w której znajduje się
Czerwona Zbroja - chyba wiecie dlaczego ;)), więc jeśli mamy rakietnicę, jakiś
armor i pełne życie, nie ma się czego obawiać.
|
Q3DM9
Hero's Keep
Zbroje: Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Mega Health
Jest to świetna mapa deathmatchowa do gry w cztery / pięć osób. Ma
symetryczną budowę, przez co łatwo nauczyć się po niej poruszać. Jeśli
chodzi o bronie, to do dyspozycji mamy RL, RG, PG oraz SG. Każda z nich jest
tutaj przydatna i znajdzie swoje zastosowanie. Co do samej mapki, to jest
przestronna i bardzo dobrze zaprojektowana. Po główną broń - rakietnicę -
nie jest trudno się dostać. Znajduje się ona na platformie, do której
dostaniemy się za pomocą wyrzutni. Kiedy już ją weźmiemy, nie mamy innego
wyjścia jak wracać tą samą drogą, którą się przyszło - dobrym pomysłem
podczas lotu jest wtedy wypatrywanie przeciwników na głównej platformie i, jeśli
takich dostrzegliśmy, oddanie salwy rakiet w ich kierunku (często zdobywa się
tak łatwe fragi). Należy jednak uważać, aby samemu nie zostać trafionym
przez własną rakietę (twórcy Q3 nie uwzględnili zasady zachowania pędu).
Do raila dostajemy się podobnie - również zostajemy wyrzuceni na platformę.
Koło niej (a dokładnie pod nią) znajduje się wyrzutnia prowadząca do
Czerwonej Zbroi - radzę z niej nie korzystać, gdyż łatwo w nią nie trafić
i wpaść do Fog Of Death. Zamiast niej możemy użyć drugiej wyrzutni znajdującej
się koło przeciwległej ściany - jeśli tak zrobimy, zyskamy przy okazji złotego
Healtha, parę Armor Shardów oraz rakietki do RL. Shotgun to tutaj również
przydatna broń - należy jej używać, kiedy znajdujemy się blisko
przeciwnika, najlepiej w korytarzach łączących sale z RL i RG. Jedynym
power-up'em na tej planszy jest Megahealth, do którego dodatkowo niezbyt łatwo
się dostać. Znajduje się on wysoko między rakietnicą a wyrzutnią do niej
prowadzącą. Aby go wziąć, trzeba zeskoczyć z bocznej platformy (tam, gdzie
są Armor Shardy) na wyrzutnię znajdującą się na dole. Kiedy już będziemy
go mieli, wskakujemy z powrotem na boczną platformę. Podczas tego manewru
istnieje duże prawdopodobieństwo, że ktoś nas wtedy załatwi z Railguna, gdyż
w czasie lotu jest się bardzo łatwym celem. Kampowanie na tej mapce nie
wychodzi najlepiej, mimo iż mamy parę specjalnie do tego przeznaczonych
miejsc. Jedno z nich to stanowisko przy Czerwonej Zbroi. Poza tym możemy się
jeszcze ukryć za posągami koło Shotgunów (skierowując wtedy raila na
przeciwległy posąg). W ostateczności można stać w miejscu RL railując
nadlatujących przeciwników, jednak nie jest to najlepszy pomysł, gdyż sami
często padamy wtedy ofiarą (poza tym możemy oberwać od kolesi stojących na
bocznych platformach).
|
Q3TOURNEY3
Hell's Gate
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Gold Health
Broń: Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Battle Suit
"Hell's Gate" to arcymiodna mapka świetnie nadająca się do pojedynków
1on1. Jest malutka, jednak gra się na niej naprawdę dobrze. W sumie składa się
z dwóch pomieszczeń połączonych pięcioma platformami, jednak pomimo swej
prostoty ma bardzo ładny i klimatyczny wystrój. Postawową i zarazem najważniejszą
bronią jest tutaj Railgun, bez którego po prostu nie da się grać z lepszym
przeciwnikiem. Najlepiej zabijać nim kolesi wyskakujących z wyrzutni, gdyż
przez chwilę wiszą wtedy w powietrzu i są stosunkowo łatwym celem. Poza
railem możemy jeszcze używać Rocket Launchera oraz Plasmaguna (2 sztuki),
przy czym ten drugi wydaje się bardziej użyteczny ze względu na swoją
szybkostrzelność i prędkość lotu pocisków. Amunicji do tych broni nie ma
zbyt wiele, jednak i tak to nie przeszkadza, gdyż biorąc pod uwagę rozmiary
mapy łatwiej dorwać broń niż amunicję do niej. Zbroi mamy dwa rodzaje -
czerwoną i żółtą. Poza tym występuje tutaj także nowy power-up - Battle
Suit. Jest on przydatny raczej tylko wtedy, kiedy przeciwnik atakuje nas
rakietnicą (BS ochrania nas przed jej splash damage) - jeśli bowiem używa
raila, to i tak dwa celne strzały wystarczą, aby nas położyć. Najlepszą
metodą grania jest tutaj ucieczka, a nie atak - należy starać się znajdować
jak najdalej od wroga i na zoomie ładować do niego z raila (zakładając, że
jesteśmy w miarę celni), gdyż jeśli podejdziemy do niego zbyt blisko, może
nas załatwić z PG lub RL. Mapka jest tak banalnie mała i prosta, iż wydawałoby
się, że o kampowaniu nie ma tutaj mowy. A jednak... Kampować można, tylko że
raczej "jednorazowo". Sztuczka polega na tym, aby za pomocą
rocket-jumpa wskoczyć na łuk nad railem. Wtedy mamy prawie całą planszę w
polu widzenia, a przeciwnik raczej nas nie dostrzeże. Jeśli będzie wychodził
od strony Czerwonej Zbroi w kierunku BS, to prawie na bank go trafimy, a on nie
będzie wiedział, o co chodzi. Jeśli natomiast będzie nadchodził od strony
rakietnicy, to jeśli go zrailujemy, zauważy "promień" z RG i
odkryje nasze położenie, a potem nie będzie już miał problemów ze zdjęciem
nas. Dlatego właśnie tej sztuczki można używać jedynie wtedy, kiedy
przeciwnik jej jeszcze nie zna.
|
Q3DM10
The Nameless Place
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Machine Gun, Rocket Launcher, Plasma Gun, Lightning Gun
Powerupy: Quad Damage, Invisibility, Regeneration
"The Nameless Place" to pierwsza mapka z rodzaju industrial, nawiązująca
swym klimatem do Quake'a 2. Jest bardzo duża i skomplikowana, przez co często
zdarzało mi się pogubić w tych wszystkich korytarzach, przejściach i
pomieszczeniach. Została bardzo ładnie zrobiona, użyto przy niej naprawdę
wysokiej jakości tekstur, jednak przez to wymaga naprawdę mocarnego sprzętu.
Na nasz arsenał składają się Rocket Launcher, Plasmagun oraz Lightning Gun.
Nie mamy tutaj Raila, tak więc kampowanie odpada. Zasadzki moglibyśmy robić
praktycznie wszędzie, ponieważ łatwo tu się ukryć i jest wiele ciemnych
miejsc. Mimo to nie radzę nikomu stosować takich praktyk, ponieważ nasze
wyniki nikomu wtedy nie zaimponują - najlepiej po prostu chodzić, zbierać
wszystko co się da i zabijać przeciwników. Naprawdę trudno zapamiętać
strukturę całej tej planszy, dlatego jeśli nam się to uda, będziemy mieli
dużą przewagę nad innymi graczami. Po pierwsze należy dobrze wiedzieć,
gdzie znajdują się power-up'y. Mamy trzy ich egzemplarze - Quad Damage,
Regeneration oraz Invisibility (wszystkie występują w tym samym miejscu i
pojawiają się na zmianę). Kiedy używamy tego pierwszego, nie radzę strzelać
rakietnicą, gdyż bardzo łatwo się wtedy samemu zabić - w takiej sytuacji
lepszy jest Plasmagun lub spawara. Należy też zapamiętać, gdzie się
znajduje RL oraz Żółta Zbroja (są obok siebie). Jeśli chodzi o zbroje to
mamy dwie żółte oraz jedną czerwoną. Ciekawym elementem na tej mapie jest
pewne miejsce w samym jej środku (charakteryzuje się ono niebieską poświatą)
- jeśli w nim staniemy, odnawia nam się zdrowie oraz armor - i to nie do
standardowych 100, ale aż do 200. Aby jednak w pełni się uzdrowić, wymagana
jest duża ilość czasu, a osobiście raczej nie polecam stać tam zbyt długo,
gdyż możemy wtedy oberwać od przechodzących przeciwników.
|
Q3DM11
Deva Station
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun, Plasma Gun
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Medkit, Haste
Pod względem budowy mapka ta jest jeszcze bardziej skomplikowana niż q3dm10.
Pochodzi z tego samego "gatunku" map industrial, składają się na nią
obszerne korytarze i wielkie pomieszczenia. Występuje prawie każda broń (nie
ma Raila i BFG), niektóre nawet w paru sztukach (np. Shotgun). Pierwszorzędną
bronią jest tutaj rakietnica oraz granatnik, szczególnie gdy posiadamy
wszystkie power-up'y. Zaliczamy do nich Quad Damage, Haste oraz Megahealth, poza
tym znajduje się tu jeszcze Medikit. Pomimo swych kolosalnych rozmiarów mapa
ta jest łatwiejsza do zapamiętania niż "The Nameless Place". Widać,
że podczas jej robienia projektanci z id mieli głowy pełne pomysłów - świetnie
umieścili rakietnicę, postarali się także o oryginalne ulokowanie quada i
megasa. Do niektórych przedmiotów naprawdę trudno się dostać. Haste jest
stosunkowo łatwo dostępny, Megahealth podobnie, ale zabranie Quad Damage to
nielada wysiłek. Aby do niego dojść, musimy znaleźć spawarę - koło niej
jest wejście do bardzo długiego i krętego korytarza. Na jego końcu znajduje
się portal do sali z quadem. Kiedy go weźmiemy, zaczną do nas strzelać
granatniki umieszczone pod sufitem - należy wtedy jak najprędzej udać się do
sąsiedniej sali z Haste. Co najgorsze tam również skaczą granaty, jednak opłaca
się zaryzykować. Kiedy już weźmiemy Haste, idziemy do miejsca z Megahealthem.
Po jego wzięciu wchodzimy do długiego korytarza i najczęsciej tam właśnie
zaczyna się rozróba. Mając przyśpieszacz, zwiększacz mocy oraz zdrówko sięgające
200, możemy zabrać się do roboty ;) - w takiej konfiguracji prawie każda broń
jest naprawdę zabójcza, polecam jednak używać rakietnicy lub plasmaguna. Nas
z kolei będzie bardzo trudno zabić, więc przez te dwadzieścia sekund mamy
gigantyczną przewagę nad resztą graczy. Zbroje występują w dwóch sztukach,
z czego jedna jest żółta, a druga czerwona. Z amunicją i zdrówkiem nie ma
problemu, a i bronie łatwo jest znaleźć. Są one tak rozmieszczone, że w każdym
miejscu na planszy można się dobrze i bez wysiłku uzbroić. Jeśli chodzi o
kampowanie, to raczej nie da rady, gdyż... nie ma raila. Mimo to na mapce mamy
parę bardzo fajnych miejsc do urządzania zasadzek i strzelania z ukrycia.
Jedno z nich to stanowisko koło Megahealtha. Kiedy wyrzutnia nas wypchnie w
powietrze, to zamiast lądować na ziemi możemy spróbować wylądować na
samej górze wejścia do korytarza - wymaga to trochę wprawy, jednak jeśli nam
się uda, możemy za pomocą rakietnicy zabijać śmiałków próbujących sięgnąć
megasa (przydałby się rail, ale jak go nie ma, to musi nam wystarczyć RL).
Drugim dobrym pomysłem na zasadzkę jest ukrycie się za jednym z "kubłów"
koło Żółtej Zbroi, najlepiej tym z lewej (patrząc od strony zbroi), gdyż
jest tam całkowicie ciemno i dopóki nie będziemy strzelali, nikt nas nie
zauważy.
|
Q3DM12
The Dredwerkz
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Shotgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun, Rail Gun, Plasma Gun, BFG-10K
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Regeneration
Miała to być chyba najlepsza mapa typu industrial, chociaż moim zdaniem nie
powala już tak samo, jak jej poprzedniczki. Charakterystyczną cecha tej
planszy jest fakt, że występują na niej wszystkie możliwe bronie. Na dodatek
niektóre z nich pojawiają się w kilku sztukach (np. Shotgun, Plasmagun czy
granatnik). Po raz pierwszy możemy tutaj wypróbować BFG, który jest naprawdę
świetną bronią, jednak mała ilość amunicji do niej (na całej mapie
znajduje się jedynie jedna paczka) powoduje, że korzysta się z niej raczej
rzadko. Konstrucja q3dm12 jest naprawdę wielka i chyba, dlatego mamy tyle sztuk
broni. Występuje tu aż pięć zbroi (1 czerwona, 4 żółte), co jest już
moim zdaniem lekką przesadą. Power-up'ów też mamy pod dostatkiem - są to
Quad Damage, Regeneration oraz Megahealth. Oprócz nich można także znaleźć
Personal Teleportera. Najlepsza broń to oczywiście BFG, po niej jest rail oraz
rakietnica, przydatne także bywają Plasmagun i Lightning Gun - granatnik nie
jest tu już tak pożyteczny jak kiedyś, a o Shotgunie nie warto nawet mówić.
Większość z nich jest łatwo dostępna, jedynie o BFG trzeba się trochę
postarać. Można dostać się do niego przez teleport koło Czerwonej Zbroi
albo płynąc pod wodą nieopodal Quad Damage - to drugie rozwiązanie jest
raczej ryzykowne, gdyż koło quada kręci się często wiele osób i podczas płynięcia
po BFG może nas ktoś kropnąć. Kamperzy mają na tej mapce spore pole do
popisu, bowiem można na niej znaleźć wiele miejsc nadających się do takich
właśnie praktyk. Najważniejsze z nich to stanowiska nad megasem oraz nad
rakietnicą. Znajdują się one naprzeciw siebie, więc należy uważać, aby
nie zostać trafionym przez innego kampera. Ogólnie mapka jest bardzo fajna i
sympatyczna, nadaje się do gry w 4-6 graczy i daje dużo możliwości dla osób
o różnych umiejętnościach.
|
Q3TOURNEY4
Vertical Vengeance
Zbroje: Armor Shards, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Mega Health
Jest to jedna z bardziej wymagających mapek duelowych w Q3, przynajmniej dla słabszych
graczy. Jej budowa jest raczej prosta - całość ma kształt kwadratu, w którym
górną i środkową część zajmuje budynek, w którym umieszczony jest rail,
a w pozostałych częściach znajdują się dwie platformy ustawione jedna nad
drugą. Bronie występujące na tej mapce to Railgun, Rocket Launcher, Plasmagun
oraz Shotgun. Ten pierwszy jest najbardziej przydatny, bowiem najważniejsze
jest tutaj celne oko i natychmiastowy atak. Oprócz broni mamy tu także Czerwoną
Zbroję oraz Megahealtha. Po całej mapce porozrzucana jest amunicja i zdrówko.
Strategia gry na tej planszy polega na zauważeniu przeciwnika zanim on zauważy
nas i zdjęciu go za pomocą raila. W starciach bezpośrednich używa się
taktyki strafe'n'jump, strzelając do innych rakietnicą lub ewentualnie
plasmagunem czy shotgunem. Jeśli my pierwsi dostrzeżemy drugiego gracza,
zabijamy go za pomocą snajperki, natomiast jeśli to on nas zobaczył pierwszy
i jest od nas celniejszy, należy podejść do niego jak najbliżej (nie wchodząc
jednak w jego pole widzenia, aby nas nie ściął railem), a następnie zabić
go rakietnicą, miarowo skacząc i strafe'ując - z bliskiej odległości będzie
mu bowiem trudniej nas trafić. Należy także pamiętać o zbieraniu megasa i
czerwonaka, gdyż jeśli mamy do czynienia ze snajperem, tylko to może nas
uratować od śmierci po jego pierwszym celnym strzale z raila. Kampować tutaj
raczej się nie da, jednak jeśli już musimy to robić, to powinniśmy usadowić
się na najwyższej platformie przy jednej z wyrzutni (tak, abyśmy patrzeli na
megasa lub na rakietnicę). Następnie należy kucnąć i za pomocą zoomu
obserwować obie platformy. Są dwa takie miejsca na planszy, więc jeśli przez
długi czas nie widzimy przeciwnika, to lepiej sprawdźmy, czy nie kampuje on w
ten sam sposób co my, tylko że po jej drugiej stronie ;).
|
Q3DM13
Lost World
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun
Powerupy: Quad Damage, Medkit
Zdecydowanie jest to jedna z najlepszych mapek w Q3. Świetnie nadaje się do
walk w czterech lub pięciu graczy, ma zróżnicowaną budowę i jest doskonale
zaprojektowana. Do dyspozycji mamy Shotguna, Grenade Launchera, Rocket Launchera
oraz Lightning Guna. Każda broń ma tu coś do powiedzenia i w zależności od
sytuacji każda może się przydać. Znajdują się tutaj dwie zbroje - czerwona
oraz żółta, oraz dwa power-up'y - Quad Damage i Megahealth. Dodatkowo obok
granatnika można też znaleźć Medikita. Pomimo, iż mapa ta nie wyróżnia się
niczym nadzwyczajnym, jest diabelnie grywalna i dynamiczna. Najwięcej dzieje się
zawsze w głównej hali, czyli tam, gdzie znajduje się rakietnica oraz w
miejscu gdzie są 5-punktowe Healthy. Dlatego udając się tam upewnij się, że
masz duży zapas rakiet w RL, dobrze jest też zakosić wcześniej quada. Po
megasa najlepiej zeskoczyć z górnej platformy, jednak jeśli akurat jesteśmy
na dole, to najlepiej użyć rocket-jumpa. Kampować nie możemy, gdyż nie ma
raila, ze stawianiem zasadzek jest podobnie, dlatego jedynym sposobem na granie
jest aktywna młucka. Najlepiej przyjąć następującą trasę: na początku
wziąć rakietnicę, potem udać się po spawarę, następnie znaleźć
granatnik i z powrotem iść po rakietnicę. W międzyczasie należy zabijać
napotkanych wrogów oraz zbierać różne użyteczne przedmioty, czyli armory,
megahealth czy medikit. Nie należy także zapominać o zbieraniu quada jak
najszybciej po jego respawnie, zanim zrobią to przeciwnicy. Kiedy go już weźmiemy,
używajmy Lightninga (szczególnie w korytarzach i ciasnych pomieszczeniach),
gdyż o granaty łatwo się potknąć, a jeśli strzelimy rakietą w przeciwnika
znajdującego się bardzo blisko nas, to najprawdopodobniej tego strzału sami
także nie przeżyjemy. Rakietnica z quadem jest natomiast skuteczna, kiedy
strzelamy w kogoś w głównym pomieszczeniu (tym, od którego odchodzi większość
korytarzy).
|
Q3DM14
Grim Dungeons
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Lightning Gun, Rail Gun, Plasma Gun, BFG-10K
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Teleporter
Kolejny majstersztyk projektantów z id - duża, świetnie przemyślana i
zaprojektowana mapa do walk wieloosobowych (4-6 graczy). Ma doskonały design,
chociaż jest on niekiedy bardzo dołujący (np. koło spawary jest... posąg
ukrzyżowanego Jezusa). Dostępne są wszystkie bronie z wyjątkiem granatnika.
Najlepszą z nich jest oczywiście BFG, ale tak samo jak w "Dredwerkz"
jego używanie jest ograniczone przez ilość amunicji do niego znajdującej się
na planszy. Railgun jest tutaj przydatny jedynie w niektórych sytuacjach, np. w
miejscu, gdzie sam się znajduje - jest tam piękny widok na BFG, przez co łatwo
można ścinać kolesi próbujących się do niego dostać. Doskonale natomiast
sprawuje się rakietnica oraz plasmagun - spawara jest raczej mało użyteczna,
podobnie zresztą jak Shotgun. Znajdują się tu także cztery zbroje - jedna
czerwona oraz trzy żółte. Do dodatkowego wyposarzenia mapy należy zaliczyć
jeszcze Quad Damage, Megahealth oraz Personal Teleportera. Jeśli chodzi o samą
grę, to można przyjąć trzy różne taktyki - kręcić się koło Plasmaguna
(w pobliżu mamy Czerwoną Zbroję oraz Quad Damage) zabijając przechodzących
w pobliżu przeciwników; dorwać BFG, a następnie okupować salę z rakietnicą,
zbierając co jakiś czas paczuszkę z nabojami do niego (jedyną na całej
planszy); można także chodzić gdzie się da i zbierać wszystko, co jest
chyba najlepszym pomysłem, gdyż będzie się wtedy miało najwyższe wyniki.
Jeśli chcemy się dostać do BFG, najlepiej nie czekać, aż nadleci platforma
i powoli na niej "jechać", tylko poczekać przy Żółtej Zbroi (przy
okazji kucając, żeby nas nikt z raila nie załatwił) aż platforma ta będzie
w połowie drogi i wykonać dwa szybkie skoki. Szybszym sposobem jest zrobienie
rocket-jumpa, jednak trzeba mieć do tego rakietnicę ;), poza tym kosztuje to
trochę życia no i w końcu nie każdy przecież umie je robić. Najlepszym
jednak sposobem jest zeskoczenie na górną platformę za BFG z otworu koło PT.
Co do kampowania to nie ma zbyt wielu miejsc na takie rzeczy. Tym, które
istnieją, nie można jednak niczego zarzucić. Najlepszym takim miejscem jest
stanowisko przy Railgunie, które opisałem już wcześniej. No i tutaj już
chyba skończę, bo mapka jest tak skomplikowana, że szczegółowe opisanie jej
zajęłoby mi parę godzin. Owocnego fragowania!
|
Q3DM15
Demon Keep
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Machine Gun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun, Rail Gun, Plasma Gun, BFG-10K
Powerupy: Mega Health, Quad Damage, Battle Suit
Jest to raczej trudna mapka, przeznaczona do rozgrywek wieloosobowych, czyli gry
w 4-6 graczy. Ma skomplikowaną budowę i mimo iż jest symetryczna (no...
prawie), trochę trudno jest się po niej poruszać, a w szczególności zdobywać
niektóre rzeczy. Do wzięcia są wszystkie możliwe bronie, mamy także cztery
zbroje (1 czerwona i 3 żółte) i trzy power-upy: Quad Damage, Battle Suit oraz
Megahealth. Dodatkowo koło tego pierwszego dorwać można Personal Teleportera.
Większość z nich jest łatwo dostępna, z wyjątkiem dań głównych, czyli
bfg, quada oraz czerwonej zbroi. Aby się dostać to tego pierwszego, musimy
najpierw wziąć rakietnicę. Kiedy ją już będziemy mieli, idziemy na
"podwórko", dostajemy się na platformę z Railgunem i wskakujemy za
pomocą rocket-jumpa na wiszącą nad nią wyrzutnię. Polecimy wtedy wysoko w
powietrze i w międzyczasie zakosimy bfg. Wylądujemy na małej platformie, na
której znajduje się czerwonak. Potem musimy zeskoczyć i niestety będzie bolało,
gdyż platforma ta znajduje się bardzo wysoko. Kładzio nie jest aż tak trudny
do wzięcia - musimy iść w głąb planszy, gdzie znajdują się krzyże
poruszające się wahadłowo - między nimi ulokowany jest nasz
"wzmacniacz". Amunicji do bfg nie ma zbyt dużo - jedna paczka
znajduje się koło Plasmaguna, natomiast dwie pozostałe mieszczą się w całkiem
dobrze ukrytym pomieszczeniu przy platformie z railgunem. Aby je wziąć, należy
najpierw wejść w posiadanie BS'a, następnie wskoczyć do lawy i skręcić w
lewo do luki w ścianie. Tam właśnie znajduje się schowana amunicja. Jeśli
skończy nam się ochrona, jedynym ratunkiem jest użycie PT. Reszta przedmiotów
jest już łatwo dostępna. Miejsc do kampowania mamy całkiem dużo. Niby dobra
jest platforma z railem, jednak jesteśmy wtedy odsłonięci i jeśli ktoś nas
zauważy, może nam zrobić kuku. Niezłe jest też stanowisko koło Żółtej
Zbroi nad RL oraz dwie platformy z widokiem na raila, znajdujące się na lewo i
na prawo od granatnika - można stamtąd zdejmować innych kamperów ;) oraz
osoby próbujące dostać się do bfg. Niektórzy próbują także okampować
korytarz z QD, jednak rezultaty takich zagrań są najczęściej dla nich opłakane
(często zachodzi ich ktoś od tyłu). Podsumowując, mapka jest ogólnie dobra,
jednak raczej trudna - pomimo iż mamy wystarczającą ilość broni, amunicji,
Healthów i innych dupereli; dobry gracz ma tutaj bardzo dużą przewagę nad
tymi słabszymi. Niby to i dobrze ;), ale prawdę mówiąc akurat ta mapka
niezbyt przypadła mi do gustu.>
|
Q3TOURNEY5
Fatal Instinct
Zbroje: Armor Shards, Heavy Armor
Zdrowie: Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Plasma Gun
Powerupy: Quad Damage
Oprócz q3tourney2 i q3tourney3, jest to chyba najlepsza mapka duelowa. Jej
wspaniałość i niezwykłość polega na tym, że cała zatopiona jest... we
mgle. Fakt ten powoduje, że najważniejszym zmysłem nie jest tu wcale wzrok
(ani węch, ani smak, ani dotyk... ;)), tylko słuch. Dlatego dobrze byłoby,
aby nasz sprzęcior miał na pokładzie SB Live z Dolby Surround oraz 5 głośników.
Tak, dobrze jest pomarzyć... W każdym razie nie polecam graczom słabym
zabierać się za tą planszę, gdyż od razu dostaną po... no, wiecie czym ;)
- jest ona bowiem przeznaczona "tylko dla orłów" (i orlic). Całość
ma kształt kwadratu, w którego epicentrum znajduje się nasza ukochana
rakietnica, natomiast po jego obrzeżach umieszczone są wysokie platformy, a na
jednej z nich - Quad Damage. Dodatkowo mamy tu jeszcze Plasmaguna oraz Shotguna
- ten pierwszy świetnie się sprawuje, gdy aktualnie używamy także power-up'a.
Poza tym po planszy rozsiane są Healthy, amunicja oraz parę Armor Shardów, których
nie polecam zbierać, gdyż dźwięki wydawane podczas tej czynności mogą
przeciwnikowi zdradzić nasze położenie. Znajduje się też tutaj jedna Żółta
Zbroja, którą należy regularnie odwiedzać, gdyż bez niej staniemy sie
bardzo łatwi do uśmiercenia. Taktyka gry przedstawia się następująco:
starajmy się wydawać jak najmniej dźwięków - nie należy niepotrzebnie
skakać, czy zbierać amunicji, gdy jest nam niepotrzebna; poza tym należy mieć
oczy szeroko otwarte i co jakiś czas oglądać się za siebie, gdyż podstawową
techniką walki jest tutaj zachodzenie od tyłu i nagły, niespodziewany atak.
Często przydaje się też używanie rocket-jumpów, np. kiedy udajemy się po Kłada
lub gdy chcemy szybko przeskoczyć za jakąś platformę. Kiedy już dojdzie do
starcia bezpośredniego, należy jak najwięcej strafeować i skakać, aby nie
dopadły nas rakiety przeciwnika, oraz starać się jak najcelniej strzelać
(chociaż to należy robić w każdej sytuacji ;)). Dla słabszych graczy mam
pewną (trochę lamerską) poradę - jeśli za nic w świecie nie możecie tutaj
wygrać, to spróbujcie wskoczyć na najwyższe platformy w pomieszczeniu z
rakietnicą. Aby to zrobić, dostańcie się wpierw na jakąś średnią
platformę (np. na tą, na której znajduje się quad), a następnie za pomocą
rocket-jumpa wskakujcie na tą najwyższą (lepiej to wszystko wcześniej przećwiczyć).
Kiedy już się tam dostaniecie, możecie zabijać przeciwnika, kiedy ten będzie
sięgał po rakietnicę. Pamiętajcie, że tych platform jest wiele (4 sztuki),
przez co jeśli co jakiś czas będziecie przeskakiwali z jednej na drugą, będziecie
mieli całą mapę w polu widzenia.
|
Q3DM16
Bouncy Map
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Brak
Jest to pierwsza mapa z gatunku skakanek, czyli plansz lewitujących w
przestrzeni, w których głównym środkiem lokomocji ;) są wyrzutnie. Ma
stosunkowo małe rozmiary, mimo to znajdują się na niej cztery bronie - SG, RL,
PG oraz RG; a także dwie zbroje - jedna czerwona i jedna żółta. Power-up'ów
niestety nie mamy. Jej symetryczność oraz fakt, że wszystkie środki zagłady
występują w jednym egzemplarzu pozwala na łatwą orientację w terenie oraz
możliwość zebrania ich "za jednym zamachem". Oprócz właściwej, górnej
części, na której rozgrywa się cała akcja, mapa ma także coś w rodzaju
podziemi, w których znajduje się większość Healthów oraz amunicja do
Mashineguna i Shotguna. Są tam także umieszczone prawie wszystkie
respawn-pointy, co można łatwo wykorzystać - wziąć jakąś silną broń (plasmaguna
albo rakietnicę) i siać tam spustoszenie wśród uzbrojonych zaledwie w maszynówki,
dopiero co startujących przeciwników. Na powierzchni najbardziej przydatny
jest Plasmagun (jego pociski lecą szybciej od rakietek, które raczej łatwo
ominąć) oraz Railgun (przydatny także do kampowania w jednym miejscu - tam
gdzie sam się znajduje). Rakietnicy najlepiej używać w
"podziemiach" lub w przejściach między dwoma głównymi halami,
chociaż praktycznie można z niej korzystać wszędzie. Healthów mamy po
prostu mnóstwo, natomiast amunicji trochę mniej, szczególnie do raila. Broni
jest także raczej za mało, co jednak rekompensuje fakt, że każda z nich
respawnuje się co 5 sekund. Najwięcej akcji dzieje się w hali z rakietnicą,
rzadziej w tej z plasmagunem, natomiast najmniej w dolnych partiach planszy.
Wykorzystują to kamperzy, dla których stworzono tylko jedno (ale za to jakie
!!!) miejsce - szczyt mapy, na której znajduje się Railgun. Mamy stamtąd
widok na jej całą górną część, przez co, jeśli jesteśmy celni, możemy
zabić praktycznie każdego przeciwnika znajdującego się na powierzchni.
|
Q3DM17
The Longest Yard
Zbroje: Armor Shards, Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun
Powerupy: Mega Health, Quad Damage
Plansza ta jest znana każdemu quakerowi, gdyż była ona jedną z czterech map
umieszczonych w Q3Teście. Składa się z paru platform wiszących w
przestrzeni, na które gracz dostaje się za pomocą licznych wyrzutni i
teleportów. Całość jest skonstruowana symetrycznie, co oczywiście ułatwia
orientację. Praktycznie bez przerwy mamy przeciwnika na widoku, przez co
najskuteczniejszą bronią jest tutaj Railgun, występujący na najbardziej
oddalonej części mapy. Poza Railgunem do naszego arsenału dołączyć może
Rocket Launcher oraz Shotgun. Jeśli nie jesteśmy w posiadaniu snajperki, to
najlepszym jej zastępcą jest chyba ten pierwszy, ponieważ Shotgun na dalekie
odległości nic nie zdziała. W bliskich starciach możemy natomiast używać
obu, gdyż są porównywalnie skuteczne. Na mapce znajdują się dwa power-up'y
- Quad Damage oraz Megahealth, do których raczej trudno się dostać - często
się bowiem zdarza, że wpadniemy w otchłań lub ktoś nas zrailuje. Healthów
mamy pod dostatkiem, z amunicją jest już gorzej - do każdej broni mamy
jedynie po dwie paczki. Poza tym na mapce umieszczone są dwie zbroje - czerwona
oraz żółta. Są łatwo dostępne, szczególnie ta pierwsza, gdyż nie dość,
że znajduje się w samym epicentrum mapy, to jeszcze dodatkowo prowadzą do
niej trzy teleporty. Pierwszy raz spotkałem się tutaj z sytuacją, że
kampowanie może przynieść lepsze rezultaty niż normalna, aktywna gra.
Najlepszym miejscem na takie zagrywki jest stanowisko przy Railgunie, skąd mamy
widok na calusieńką mapę i możemy zabić prawie każdego. Istnieje jednak
ryzyko, że ktoś nas zauważy, a wtedy biada nam - jeśli przeciwnik ma bowiem
raila, to możemy powiedzieć pa pa, natomiast w sytuacji gdy zacznie do nas
strzelać z rakietnicy, mamy szansę ucieczki dzięki wyrzutniom. Istnieją
jeszcze dwa miejsca do kampowania, chyba rzadziej używane przez graczy - są to
stanowiska przy Shotgunach. Mamy wtedy również spore pole widzenia, a szansa,
że ktoś nas zabije, jest o wiele mniejsza. Poza tym możemy zdejmować stamtąd
kolesi kampujących przy railu.
|
Q3DM18
Space Chamber
Zbroje: Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Green Health, Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun
Powerupy: Quad Damage, Teleporter
Kolejna, symetryczna mapka z gatunku skakanek. Nie jest duża, chociaż dzięki
skomplikowanej strukturze wygląda na taką. Gra się na niej raczej trudno, gdyż
bardzo łatwo spaść w otchłań, a poza tym w dolnych partiach planszy jest
bardzo, ale to bardzo ciemno. Bronie występujące na mapce to jedynie Rocket
Launcher, Shotgun oraz Railgun - dobrze chociaż, że te dwie pierwsze występują
w dwóch sztukach. Zbroi mamy także niewiele - jedną czerwoną oraz jedną żółtą.
Biorąc pod uwagę dynamikę planszy to trochę za mało. Z power-up'ami jest
podobnie - jedynym takim jest Quad Damage (mamy także PT, którego jednak do
power-up'ów się nie zalicza...). Ogólnie na mapie panuje więc posucha i
niestety traci na tym grywalność. Z drugiej strony nie można się doczepić
do ilości Healthów oraz amunicji - tych jest po prostu mnóstwo. Systemy
wyrzutni i ogólna budowa planszy są również dobrze przemyślane, jak widać
mapka jest raczej nierówna pod względem jakości. Większość akcji ma
miejsce w tej części planszy, w której znajduje się quad, oraz po jej
bokach, czyli tam, gdzie są rakietnice. W samym jej centrum oraz przy PT dzieje
się raczej niewiele, co wykorzystują oczywiście kamperzy. Usadawiają się
oni przy PT w taki sposób, aby mieć widok na Żółtą Zbroję i na Railgun.
Dzięki temu mają duże pole widzenia i mogą ścinać kolesi próbujących
dorwać kłada lub raila, a poza tym mają kontrolę nad samym epicentrum
planszy, które zajmuje przecież jej największą część. Miejsc do stawiania
zasadzek jest całkiem sporo, szczególnie w dolnych partiach poziomu, gdyż
jest tam bardzo ciemno i prawie każdy zakątek stanowi dobre miejsce na
zaczajenie się na przeciwnika. Jeśli chodzi o grę aktywną, to najlepiej mieć
przy sobie rakietnicę lub chociaż shotguna i starać się zbierać quada za każdym
razem, kiedy się respawnuje. Poza tym należy uzupełniać zapas armoru, chociaż
jest to ryzykowne, gdyż biorąc Żółtą Zbroję narażamy się na atak kamperów,
a co do czerwonaka to wbrew pozorom trudno go dorwać (po każdym jego wzięciu
zmienia położenie kolejnego respawnu, a poza tym gdy się po niego udajemy, łatwo
wpaść w otchłań). No i to by było na tyle...
|
Q3DM19
Apocalypse Void
Zbroje: Combat Armor, Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Shotgun, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun, Plasma Gun
Powerupy: Quad Damage, Teleporter
Jest to ostatnia mapka do wieloosobowego deathmatchu w Q3 i zarazem jest jedną
z trudniejszych. Składa się z bardzo licznych platform, wśród których 5 z
nich porusza się bez przerwy w górę i w dół. Broni mamy całkiem sporo
(brakuje jedynie granatnika, lightninga i BFG), niektóre występują nawet w
paru sztukach (np. SG czy RL), natomiast z amunicją jest o wiele gorzej - jest
jej po prostu mało... Tak samo jest z Healthami, których przydałoby się
nieco więcej. Mamy za to aż dwa power-up'y - Quad Damage oraz Flight, z czego
ten drugi jest wyjątkowy, gdyż w całym Q3 występuje tylko na tej mapie.
Dodatkowo umieszczono tu Personal Teleportera, który rzeczywiście jest bardzo
przydatny, gdyż będzie on naszym jedynym ratunkiem podczas spadania w otchłań.
Najbardziej pożyteczną bronią okazuje się tu Plasmagun oraz Railgun, gdyż
rakietnica ma ograniczone działanie spowodowane dziwną konstrukcją planszy.
Jeśli chodzi o miejsca do kampowania, to chyba najlepszym z nich jest
stanowisko koło quada, gdyż mamy wtedy widok na całą mapę. Trzeba jedynie
uważać na przeciwników nadlatujących od strony Czerwonej Zbroi oraz na
innych kamperów. O zasadzkach nie ma mowy, no chyba że co najwyżej chcemy
komuś spaść na łeb ;). Nie ma tu żadnej specjalnej taktyki gry - na największej
platformie walczymy, a na pozostałych zbieramy bronie lub kampujemy. Nic
specjalnego... ale gra się świetnie!!!
|
Q3TOURNEY6
The Very End of You
Zbroje: Heavy Armor
Zdrowie: Yellow Health, Gold Health
Broń: Gauntlet, Machine Gun, Rocket Launcher, Rail Gun, BFG-10K
Powerupy: Mega Health, Teleporter
|
Tekst pochodzi z działu CD-Action - FPP
Zone i został napisany przez Luke'a. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Tekst za zgodą bl00d'a wykorzystał [FPP]Fryx
|
-------------------------------------- Autor: [FPP]Raptor Aktualizacja: 31·10·2001 - 13:01
: DRUKUJ
|
|